Jak se ve svitu dat rozpadá mýtus o učňovských oborech

Nevím, kde se to vzalo, ale pamatuji si, že už v době, kdy jsem já studovala střední školu (takže cca 10 let zpět;)), moji rodiče vzdychali a říkali, že by možná bylo lepší, kdybych nebyla tak chytrá a nechodila na gympl, že mít dneska vejšku je k ničemu, zato řemeslníků je jako šafránu a koupou se v penězích. Odkud tento mýtus vykvetl do dnešní podoby, kdy ho jako mantru obhajuje i ministr školství, vážně nemám ponětí. Ve světle tvrdých dat ale mohu říct jedno – je to blbost.
Jsem ráda, že si dnes žurnalisté dávají tu práci a analyzují, počítají a zjišťují si fakta. Protože v době internetu není tak těžké strávit odpoledne čísly a statistikami a na konci rozptýlit pochyby. Tento přístup mám moc ráda a jsem potěšena, že jej aplikuje moje nejoblíbenější rádio – Český rozhlas. Kompletní analýzu čtěte zde.

Prý to řekl Goebbels (a mnohokrát to bylo zpochybněno), ale já tento citát také velmi ráda používám. Zní – stokrát opakovaná lež se stává pravdou. Takže když budete pořád lidem lít do hlavy, že vejška je na prd a mít výúčňák znamená automaticky práci a zázemí, oni tomu začnou věřit. Taky začnou věřit tomu, že nemá smysl chodit na humanitní obory, že religionisti a sociologové chcípají hladem, zatímco být inženýr, to je jiná. A je úplně fuk, že to vůbec není pravda! Už se mi stalo, že jsem se na toto téma bavila s člověkem, který mi řekl, že moje data jsou moc pekná věc, ale že on dobře ví, že mít vysokou je dneska k ho**u a měl se radši vyučit. Na druhou stranu, pokud je vysokoškolák schopen takto uvažovat, tak má asi pravdu.
Ale konečně k číslům. Jsou úplně jednoduchá a vypadají takto (zdroj):
  • základní škola + střední odborná škola: 33,4 % nezaměstnaných absolventů
  • základní škola + gymnázium + bakalář: 14,5 % nezaměstnaných absolventů
  • základní škola + gymnázium + bakalář + magistr: 25,4 % nezaměstnaných absolventů
Mít vysokou školu je prostě pro získání zaměstnání lepší. Tečka. Není co řešit. Jestli je to práce kvalitní, zajímavá a naplňující, o tom statistika nic říci nedokáže, ale čísla jsou čísla. Pojďme dále.
Copak nám úřad práce poví o „zbytečných humanitních oborech“?
humanitní a společenské vědy: 5% nezaměstnaných absolventů
pedagogika učitelství a sociální péče: 4,8% nezaměstnaných absolventů
technické vědy: 4,6% nezaměstnaných absolventů
ekonomické vědy: 5,2% nezaměstnaných absolventů
právní vědy: 4,6% nezaměstnaných absolventů
Badum tsss. Je o něco malilinko lepčejší být technikem, než učitelem nebo antopologem, ale to necelé půlprocento je na hranici statistické chyby.
Komu to nestačí tak dále. Uznávám, že mýtus, že „být umělcem je dneska dost blbej nápad, to tě neuživí“ se na pravdě evidentně zakládá. Dokazuje to 37,5% nezaměstnaných absolventů Akademie výtvarných umění v Praze. Už vidím ty mraky akademických malířů, jak jsou registrovaní na pracáku a na účet rodičů malují v podkrovním ateliéru a doufají ve věčnou slávu na zdech známých galerií. Tohle se asi nezměnilo za celá staletí:)
Ale dále už jsou čísla trochu míň poplatná soudobým předsudkům.
polytechnika v Jihlavě:21% nezaměstnaných absolventů
technika v Budějovicích:18% nezaměstnaných absolventů
báňská technická v Ostravě: 11,9% nezaměstnaných absolventů
VUT Brno: 8,5% nezaměstnaných absolventů
Univerzita Palackého v Olomouci – fakulta filozofická: 8,5% nezaměstnaných absolventů
Masarykova univerzita v Brně – fakulta sociálních studií: 8% nezaměstnaných absolventů
JAMU Brno: 6,1% nezaměstnaných absolventů
ČVUT Praha: 4,6% nezaměstnaných absolventů
Univerzita Karlova Praha – teologická fakulta: 4,4% nezaměstnaných absolventů
Koho to zajímá, tak nejméně nezaměstnaných ze státních škol je mezi herci z AMU, kolem jednoho procenta:)
Takže – nenechte se zmanipulovat hloupými předsudky:) Tohle to jsou fakta. Další mediální lež roztříštěna v prach. Příjemné študýrování:)
A ještě jednou připomínám – všechna data pochází odsud