Volební právo nebo výsada?

Volební právo se za staletí a tisíciletí lidské civilizace vyvíjelo a až v posledních desítkách let je dopřáno skutečně každému. Základním pilířem demokratické společnosti je právo volit a být volen. Ale i toto právo podléhá určitým omezením – voličem může být člověk až od dovršení osmnácti let a voleným zástupcem do určitých institucí se může stát až od jedenadvaceti, potažmo čtyřiceti let.
Předpokládáme tedy, že člověk, který ještě nedospěl, není dostatečně způsobilý rozhodobvat o svém osudu a osudu své země pomocí volených zástupců nebo se voleným zástupcem dokonce stát. Zároveň ale předpokládáme, že každý dospělý člověk je automaticky schopen toto vše objektivně posoudit a svůj hlas dát tomu správnému člověku. S ohledem na poslední roky české vlády si toto tvrzení troufám zpochybnit…

Právo volit zástupce, kteří poté budou řídit naši zemi, má každý dospělý a svéprávný občan České republiky již od Masarykových dob. Předpokládáme tedy, že děti nejsou dostatečně rozumné posoudit, co je pro ně nejlepší, jsou snadno ovlivnitelné jinými názory a musejí teprve „dospět“ a „zmoudřet“, aby mohly volit. Jenomže jiné kritéritum než věk pro volby neexistuje. Tudíž stejné právo participovat na směřování státu má chudý hloupý bezdomovec jako bohatý chytrý profesor. Na jednu stranu je to spravedlivé, ale když se na to člověk podívá do hloubky zjistí, že je tento systém možná ještě nespravedlivější, než ten dřívější.
Člověk, který měsíčně na daních odvede desítky tisíc korun, přidává do státního rozpočtu nemalou částku a jeho peníze se pak na chod státu využívají, oproti třeba nezaměstnanému, který platí jen pár stovek na DPH. Přeneseně řečeno pak onen nezaměstnaný rozhoduje o penězích někoho jiného. Což dělá tento systém nespravedlivým.
Stejné kritérium ale může tvořit i vzdělání – vzdělaný člověk má přehled a ví (nebo by alespoň měl vědět), že strana, kterou si vybere sice slibuje kupříkladu snížení daní, na druhou stranu ale třeba touží po větší integraci do EU, což v konečném důsledku přinese více zátěže pro obyvatele, než vyšší daně. Je schopen racionálně posoudit všechna pro a proti a jeho hlas je kvalifikovanější, než hlas člověka se sedmi třídami základky, který volí Suverenitu jen proto, že se mu líbí prsa paní Bobošíkové.
Při hledání informací k článku jsem narazila na zajímavou anketu, kde se nějaký Dzejkob ptá, zda by volební právo mělo být speciálním privilegiem dostupným jen někomu. 80% hlasujících se vyjádřilo, že by to tak být mělo.
Jenomže tady nastává problém. Jaké kritérium zvolit? V dobách Říma i feudalismu to byl majetek, množství odvedených daní bylo měřítkem jeho „voličské“ síly. Má to svoji logiku, ale v dnešní společnosti být chudý může znamenat, že se člověk živí jako umělec nebo třeba i vědecký pracovník, zatímco bohatých tupců je taky celá řada.
Vzdělání? Zajímavé, ale je mnoho velice vzdělaných a chytrých lidí, kteří z nějakého důvodu třeba nestudovali vysokou školu. To, že člověk platí daň z příjmu? Co potom důchodce, který padesát let pracoval a náhle právo volit ztratí? Nebo inteligentní studenti, kteří brzo nějakou daň platit začnou, ale zatím se jen připravují na budoucí povolání?
Velice zajímavou úvahu na stejné téma napsal před časem Stanislva Komárek – zde. Má pravdu v tom, že ten, kdo by snad chtěl omezit volební právo, stane se ihned veřejným nepřítelem číslo jedna. Přitom na kdeco všechno je třeba mít povolení – od jízdy v autě až po masírování. Nesprávným používám motorového vozidla může člověk zničit několik lidských osudů, nesprávným zvolením třeba i miliony – viz třeba tristní příklad z Adolfem Hitlerem, který byl do Říšského sněmu svého času zvolen legálně. A přesto auto můžete řídit až po řádném proškolení, zato házet lístky do urny může každý.
Neříkám, že je třeba hned zakázat možnost volit všem „sockám, debilům, nemakačenkům, troubům a povalečům“, ale možná by nebylo od věci vyvolat na toto téma celospolečenskou debatu.
Je to krok zpátky do minulosti? Po staletích feudálního systému byl návrat k demokracii také krokem dva tisíce let zpátky v čase a jak na ni nenecháme dopustit. Ne všechny nápady našich předků byly úplně zcestné a z volebního práva udělat volební výsadu je dle mého názoru jedním z nich.

11 komentáře “Volební právo nebo výsada?

  1. Možná by se taky dalo uvažovat o nějaké "volební zkoušce", kde ten člověk prokáže, že ví, co která strana zamýšlí?
    Mně by to třeba vyškrtlo z možnosti volit, ale protože mě politika doopravdy ani za mák nezajímá, tak by mi to ani nevadilo. A ti, co by volili, by věděli, co opravdu volí….Ale protože by to musel prokazovat každý dospělý, zase by to bylo zdlouhavé a komplikované a v podstatě nemožné…
    Ale je to asi totéž, jako že vzít se a mít děti taky může kdejaký kretén, který potom někomu, koho přivede na svět, dělá ze života peklo, nebo jen vyrábí další neschopné blbce podle svého vzoru a taky to není něco, co by se líbilo, ale nedá se s tím nic dělat.

  2. Demokracie prostě funguje na principu většiny. Jestliže je většina intelektuálně průměrná a má nějaký zájem a podle něčeho jedná, holt třeba hrstka jinak smýšlejících intelektuálů skončí na okraji. (A v dějinách to tak bylo mnohokrát, že někoho za života moc nedocenili, režim ho smetl a oprávněného uznání se dočkal až později.) Já si úplně nemyslím, že je zas dobrý, aby se to otočilo a vládnout začala elita. To pak hrozně snadno svádí k tomu, že hrstka mocných bude vykořisťovat ten zbytek. Jestli národ v globálu chce vést svou zemi do háje a nikdy se ze svých chyb nepoučí… tak je možná dobře, že v tom háji celkem po zásluze skončí, no.

  3. To jo.
    Jeden Hulán tuším prosazoval volební právo podle IQ, pak podle příjmů. Jak k tomu ale přijdu já-čtvrtinteligent (sice s IQ 142 ale to tajím)a podprůměrným, navíc každý měsíc kráceným "za něco" platem?
    Ale hlavní pointa je v tom, že jakmile se nějaká skupina z obce voličské vyřadí budou na ni kandidátí a poté i zvolení zastupitelé, ehm, řekněme kálet… No a za nějakou chvíli si někdo vzpomene, že těch voličů je pořád moc a každý z nich nepřispívá naší prvobytně nepospolné společnosti rovným dílem jako třeba rentiér nebo uhelný, pardon, solární baron a tedy vytřídíme voliče, kteří nevytvářejí pracovní místa neboť jenom slepě vykonávají nějakou tu robotu ale jinak nic…
    Dobrej systém. Ona stačí placka na čelo, aha, to byl Rychlonožka, tedy placka na triko s tím kdo "není můj prezident" to je jasný důkaz té pravé demokracie a přijetí výsledků demokratických voleb, to dá rozum. Jen nevolníci, jak jsem kdesi slyšel, volili jinak. No a máme další selekci. Nevolníci volit nebudou. Nebo jinak. Chceš volit Sleepera? Správně, jsi volič. Chceš volit Bonmotistu? Ven, byl jsi vytříděn do skupiny nevoličů anať nemáš pojem co je potřeba pro tuto zemi…
    Jojo…
    Mimochodem, můj kocour by volil Masné závody Krahulčí pokud by založily stranu a šly do voleb. Má v tom jasno víc jak já…

  4. Kdyby se změnil režim a prezident by nemusel být starší 40 let, myslím, že Lúmennka by byla výbornou prezidentkou 😀

  5. Já si myslím že tole je z cesty, pokud se začne škatulkovat prověřovat čij á nevím ajk zjišťovat volební schopnsti jak inteligenční atd. rovnou můžem zavést velký bratr tě sleduje nebo něco poddobné ho ne. Lumenko obvykle is tvích názorů vážím ale vážně přestaˇse chovta elitářsky a podívej se dál než za svůj plot…

  6. [1]:To mě taky už napadlo. Prostě, aby se ujasnilo, jestli lidi ví, proč vlastně volí a koho. Vzhledem k tomu, že spousta lidí letos volila prezidenta s tím, že Zeman nám vrátí porodné a sníží DPH, tak asi ani nikdy neslyšeli o Ústavě a prezidentských pravomocech.

  7. Po demonstraci 7.4.2013 se na 14.-16.4. připravujou mimořádný volby do senátu a sněmovny a kandidovat může každej, kdo dosáh nejpozději k 16.4. věku 18 let. Co si o tom kdo myslí? Co si myslíte o tomhle? Mimochodem, můžu postnout odkaz na článek, kde jsem se o tom dočet. http://www.exilovenoviny.cz/articles/2013/04/03/7-dubna-na-vaclavaku-o-co-vlastne-pujde
    P.S.: Lúmenn, budeš psát něco o tak opěvovaném 7. dubnu?

  8. [3]:Zde je problém takový, že spousta lidí zápolí o to, aby dostali práci, a mnoho z nich ji pochopitelně nedostane, a nemůžou za to. A navíc je to kritérium, který ani neurčuje, zda je někdo schopen volit uváženě. Demokracie je jeden z nejhorších způsobů vlády, ale žádný lepší není k dispozici.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.