Svoboda náboženství versus svoboda obecně

Před několika dny se konal podle některých necitlivý zásah policie v pražské islámské modlitebně. Podle spekulací proběhl kvůli vydání knihy Základy Tauhídu – Islámský koncept Boha od Bilala Philipse, která je v několika zemích na západ od nás zakázaná, protože šíří nenávistné myšlenky a je spojena se svým kontroverzním autorem.
Otázkou ovšem je, zda kvůli jedné knížce mohou policisté běhat po posvátném místě v botách a přerušovat modlitby. Muslimové si myslí, že nikoli, ale já s nimi nemohu souhlasit.

Nejsem ateista, naopak, jsem velice hluboce věřící člověk a mám k mnoha věcem úctu. Co mi ale vždy bylo proti srsti jsou organizované sešlosti církví, kdy lidé hromadně v určený čas na určeném místě uctívají nějaké božstvo za doprovodu chytrých řečí někoho „študovaného“. Z takových modliteb mám prostě osypky a nechtěla bych být jejich součástí, i kdyby plně vystihovaly moji víru.
Na druhou stranu, někteří lidé to tak chtějí, potřebují, protože jinak nejsou schopni svoji víru naplnit a prožít. Fajn, jejich volba. Ale o tom to přesně je – je to jejich volba. A nikdo přece nemůže po nikom chtít, aby jejich volbu sdílel a choval se v určitý čas tak, jak oni vyžadují.
Pokud přece jen došlo k trestnému činu (v tomto případě trestnému činu šíření nenávisti proti skupině osob), pak je logické, že policisté přijdou hledat podezřelé v čase a místě určeném pro společné modlení, protože se dá předpokládat, že tam zrovna budou. Připomíná mi to razie na koncertech náckovských kapel – taky nepočkají, až se milí holohlaví rasisté dobaví u svých oblíbených interpretů, ale vtrhnou tam hned a zatýkají hlava nehlava. Zajímavé je, že tam si nikdo nestěžuje – přestože být náckem a být muslimem je úplně stejné svobodné rozhodnutí.
Už v dáli slyším otázky – a jak by ti bylo, kdyby…? Kdyby mi policajti vtrhli třeba na obřad při svátku Beltine, kdy jsme nazí tančívali kolem ohně? No, asi bych radostí neskákala, ale kdyby mezi námi byl nějaký holomek, co pokoutně vydává knížky o tom, že se bezvěrci mají kamenovat a všude by se mělo zavést právo, které uznává sekání rukou, bičování a polévání „nevěrných“ žen kyselinou, asi bych nakonec pánům v uniformách poslala děkovný dopis, protože s takovým člověkem bych na jedné oslavě být nechtěla.
Jasně, úcta je důležitá. Dokonce i úcta k věcem, s nimiž tak úplně nesouhlasím. Ale mnohem důležitější je úcta ke svobodě jako takové, svobodě vydobyté za dlouhá staletí, kdy ženy mohou volit, homosexuálové se mohou svobodně držet na ulici za ruku a každý si může věřit v co chce, od Boha s velkým B po špagetovou příšeru. Kdo uctívá hodnoty spravedlnosti, rovnosti a lásky, ten si zaslouží, aby kolem něj všichni chodili po špičkách a dopřáli mi klid k věcem, které považuje za posvátné. Ale dokud někdo vyzývá k nenávisti, mučení a netoleranci, ať se nediví, že mu bude opláceno stejnou mincí.

16 komentáře “Svoboda náboženství versus svoboda obecně

  1. Včera večer jsem u kreslení poslouchala všelijaké dokumenty o islámu a kdoví proč jsem měla celou noc zabranou nočními můramy o zombíkách a postapo světě…

    Ale to jen tak na okraj. K týhle kauze jsem už docela dlouho chtěla říct, že spíš souhlasím s názory, že by nemělo být kriminalizované vydávání JAKÝCHKOLI knih. Proč? Protože jednak tím dotyčná ideologie získá punc něčeho rebelantsky přitažlivýho a jednak… no, poslouchala jsem tak vyprávění jedné bývalé konvertitky, teď odpadlice, jak začínala se svým uctíváním náboženství míru (echm eeechm…). Čiže dostala v mešitě nějaké veselé brožurky, ve kterých se dočetla, jak je všechno fajn a vůbec. Jasně, kdo nechce vědět, nedozví se. Ale tím, že by byla běžně dostupná i různá nenávistná literatura (třeba s komentáři odborníků, kteří by různá pokřivená fatka uváděli na pravou míru) by i ony nenávistné ideologie odhalily svou tvář. Tohle mi připadá, jako když kolem chodí monstrum zahalené v krásných šatech, a my děláme to, že na něm ty šaty a tu masku zuby nehty udržujeme. 🙂 Asi abychom se náhodou nelekli.
    Protože zákazem knihy se nic nevyřeší. To by musel zákaz vydávání Main Kampfu fungovat tak, že u nás nebudou žádní nácci… a ejhle, ono to tak není, že.

    Samotnej zásah mohl bejt podle mýho názoru provedenej citlivěji, a ne proto, že je třeba brát ohledy na muslimy, ale protože tohle je krásná nahrávka k tomu, aby se začali ještě hlasitěji označovat za ubližovaný chudáčky.

  2. Súhlasím s tebou. Ja ako ateistka nemám nič proti náboženstvám (tým myslím kresťanstvo, budhizmus (síce to je skôr filozofia), hinduizmus, judaizmus…), ale s islamom mám nejaký osobný problém. Je to jednoducho stredoveké náboženstvo, kde ženy nemajú rovnaké práva ako muži, musia chodiť v plachtách a podobne.

  3. Musím především přiznat, jsem nevěřící! Podle mého názoru, by se tzv. náboženství mělo dělit na víru a církev. Víra je osobní věcí každého člověka, ovšem církev je zločinecká organizace. Není snad dnes nutné toto tvrzení dokazovat, každý kdo se s tím seznámit chtěl tak už o tom ví všechno, kdo nechtěl a drží se církevních blábolů zuby nehty nesvědčí to o jeho zdravém rozumu. Když připomeneme UFO, nebo návštěvy vyspělejších civilizací, tak se každý usmívá a naznačuje, že tomu věří jen blázni. Musíme si ale přiznat, že je zde mnoho nevysvětlitelných věcí, které mohou být důkazem o těchto návštěvách a takových důkazů jsou snad tisíce, zatímco existenci boha nelze dokázat naprosto nijak. Vezmeme-li v úvahu tato fakta nemusíme lidem vytýkat jejich víru, ale a to je důležité neměli bychom podporovat církev. Už delší dobu je na přetřesu otázka navrácení majetků církvi a s tím já nemohu souhlasit. Proč zavíráme zloděje,vrahy a podvodníky, když jejich zločiny jsou zanedbatelné oproti církvi? Kde vzala církev peníze na majetky které nyní požaduje? Není to nakradeno na příklad v jižní Americe současně s likvidací celých národů, nejsou to náhodou statky zabavené tzv. čarodějnicím, které skončily na hranici, nebo nejsou to peníze za odpustky či milodary které nejsou zdaněny? Církev je nejstarší mafií na světě a stejně se tak chová. Církev není nadnárodní společnost a každý stát se sám může rozhodnout jak se k církvi zachová. Nejlepší by bylo, aby náboženství řízené církví bylo postaveno na roveň zájmovým organizacím, jako jsou třeba zahrádkáři a měli jen taková práva jako ti zahrádkáři. Když se naše vláda takto k církvi postaví tak si myslím že alespoň u nás církev přinejmenším silně pohasne. Fanatizmus se nikdy neosvětčil!

  4. Také s tebou souhlasím. Je to svobodná volba, jak ty říkáš a já to neodsuzuji. Sama jsem věřící. Ale pravda je, že z islámu nemám dobrý pocit nikdy.. Nemají si na co stěžovat, pokud porušili zákon, tak ho prostě porušili. Na nikoho znás by nečekali a prostě by nás zatkli, tak nevím, proč by to tak nemohli dělat i u nich.

  5. Předem řeknu, že žádný náboženství na světě mi neni nějak extra sympatický, ale Islám nemůžu vystát nejvíc ze všech, poté co jsem si částečně přečetla Korán.
    Islám si prožívá svůj středověk ted' jelikož je mladší než křest'anství, které už má za sebou svoje upalování čarodějnic a podobný věci. Proto si myslim, že je potřeba se proti tomuto nebezpečnému náboženství bránit nejvíc, jak to jde. Nechci tady jejich kulturu, mešity, právo Šaría ani podobný věci. Arabská mentalita je taková, že oni neuznávají porážku, oni radši zemřou ve cti. Ted' budou hrát na city a dělat ublížené, jak jsou na ně, mírumilovné chudáčky (kteří se dokonale přizpůsobují pravidlům země, ve které žiji samozřejmě) zlí páni policisté oškliví. Brzo tady bude víc muslimů a všichni víme, co muslimové dokážou vymýšlet, pokud je jich hodně. Je potřeba se proti jejich roztahovačné kultuře začít bránit.

  6. Souhlasím s tebou. Samozřejmě, svatá místa jsou svatá místa a my bychom je měli respektovat, ať jde o jakékoliv náboženství, ovšem zákon by měl být nadřazen.
    Nemám nejmenší problém s muslimem nebo jiným věřícím, který bude dodržovat zákony a alespoň základní práva a svobody. Ovšem pokud je nedodržuje, těžko může chtít po zásahovce, aby si sundala boty… A ti nevinní, co tím utrpěli šok, by měli být rádi, že zákon chrání i je.

  7. Neviem, nevídam že by moslimovia čechom usekávali končatiny alebo vnucovali ich vieru. To skôr česi a slováci sú netolerantné rasistické prasata, ktoré keď vidia moslima, musia si do neho rýpnuť. Niesom moslim, ale takto to proste je, a pokiaľ sa moslimovia nestarajú do nás a neubližujú nám nech si čítajú čo chcú je to ich vec. Ale tak tiež neni dobre aby sa u nás moslimovia moc rozťahovali, tak chápem že im to tu treba trochu znepríjemnovať no…

  8. Kniha Základy Tauhídu – Islámský koncept Boha od Bilala Philipse sa stejne dá stiahnuť z netu a v češtine, takže trochu zbytočný zásah. Snáď ku mne teraz nevtrhne komando za to že som ju na nete objavil a klikol na to 🙂 Radšej sem na ňu nebudem dávať odkaz, lebo ma ešte obvinia z terorizmu.

  9. [3]: S oním hrůzostrašným navrácením majetku církvím je hlavně spojena i odluka církve od státu … což si všichni přejí, ale není to tak zajímavé, aby o tom mluvili.

    Co když jsou bohové mimozemšťané? Každopádně, víra je od slova věřit. Věřící nepotřebuje důkaz, proto je hloupé se smát za víru, právě proto, že o ní není žádný důkaz, ne?

    S pointou komentáře ale samozřejmě souhlasím.

    [6]: Podle mě není nebezpečného náboženství, jen nebezpečných lidí.

    O tom zásahu toho moc nevím, takže nedokážu posoudit. Souhlasím s Tebou jen z části. Nemělo by se vše tolerovat v rámci náboženské svobody (např. klidně bych je zatkla při modlitbě), ale do jisté míry bych po někom dokázala požadovat, aby se v určitý čas nějak nechoval kvůli mé/cizí víře.

  10. Svobodná volba to sice je, jen doufám, že mne jakožto ateistu žádná bigotní píča spadající pod Islám nevyhodí do povětří, až pojedu se svou rodinou v autobuse! Dokud nás tyto hyeny neohrožují na životě, tak mi nevadí, ale co je moc, to je moc!

  11. Všechny palce nahoru. Žádný extrém není dobrý, a islám tím extrémem je. Náboženství by mělo ve společnosti hrát až druhé housle, co se mě týče, protože přeci jen se dá vírou krásně manipulovat s lidma.

  12. Je dobře, se lidé seznamují i s existencí jiných náboženství. Člověk se bojí především toho co nezná. Správně to někdo hodnotí jako středověk, ale co dál? Ne že bychom neměli trestat ty, kteří ve jménu své církve zabíjí jiné lidi. ale nechápu, že tuto zločinnost římskokatolické církvi tolerujeme a neomezujeme její vliv, vždyť tato církev dodnes zneužívá všech možných institucí a vždy jen ve svůj finanční prospěch. Dnes vyžadují nějaké majetky po České republice, ale co kdyby museli prokázat jak k tomu majetku přišli? Tvrdím a jsem o své pravdě přesvědčen, oddělit církev od státu. Dnes jejími příjmy mohou být pouze členské příspěvky a nebo zdaněné dary. Majetky nedostanou! Snad jen něco na opravy kostelů a památek, které jsou nakonec historií naší země. Není důvodu aby faráři zneužívali děti a znásilňovali věřící, musí dodržovat světské zákony, ty jejich církevní totiž žádný občanská sněm neschvaloval. Lidé vždyť už konečně otevřete oči a nenechte se vysávat od náboženských úchyláků.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.