Protest proti státním maturitám

Tak jsem se zase naštvala a hned několikrát. Státní maturity – tolik omílané téma dnešních dnů. Taky jsme se jich svého času na střední báli – ne proto, že bychom je neudělali, ale proto, že jsme nevěděli o co go.
Včera se bavil v čekárně na elektroléčbu jeden zapšklý komunistický dědek s jednou zapšklou komunistickou babkou a nadávali na hnusnou blbou mládež, co si dovolí protestovat! Hrůza, sodoma gomora. Já se jen ušklíbala a kousala se do rtů, abych je neseřvala do krychličky.
Studenti se nebojí, že maturitu neudělají! To je největší nesmysl jaký jsem slyšela. Studenti se bojí neznámého, vůbec netuší, co od maturity čekat. To je ten problém. Když jsem byla ve druháku, dostali jsme info, že budeme státně maturovat. Chvíli se mluvilo o tom, že tam bude metamatika (!), což je pro studenty, hlásící se na humanitní obory úplná katastrofa. A navíc zcela zbytečná. Báli jsme se, co nás čeká a pak si ve třeťáku oddechli, že budeme maturovat „normálně“.

V maturitním ročníku před dvěma lety jsme si psali zkušební testy. Měla jsem všechny s úspěšností přes 90%. Takže mě nikdo nemůže osočit z toho, že bych se státní maturity mohla bát – a přece s ní nesouhlasím. Jak můžeme srovnávat úroveň gymnázia, kde se studenti učí kvanta (mnohdy zbytečných) informací z každého oboru a třeba SOŠ jako je zdravka nebo oděvka, kde jsou nejdůležitější odborné předměty?
Má to vyřešit jakási vyšší a nižší úroveň maturity. Skvěle a jaký je mezi nimi rozdíl? Nevíme.
A z čeho se bude maturovat? Do nedávna jsme nevěděli. Teď se mi povedlo zjistit, že povinná má být první rok čeština a volitelný předmět (cizí jazyk nebo matematika) a další roky (proč?) čeština, cizí jazyk a jeden ze tří předmětů (matematika, informatika nebo základy společenských věd). A tady už to skřípe. Proč by měl student, co chce jít na medicínu maturovat z matematiky, informatiky nebo ZSV? U nás děcka, co chtěli jít na přírodovědné obory měli většinou biologii a chemii. Lidé přírodovědného zaměření (kterým nemusí jít nutně matematika!) jsou tak díky novým maturitám odsunuti úplně mimo.
Pokud jsou povinně volitelné předměty společné pro všechny školy (což podle všeho jsou) pak stejně nechápu, proč by student oděvní školy měl maturovat z některého z těch tří předmětů a nevybrat si jako volitelný něco, co spíš využije, jako ekonomii nebo technické kreslení.
Souhlasím s tím, aby studenti NA STEJNÉM TYPU ŠKOL (všichni gympláci, všichni na průmyslovkách, všichni na učebních oborech s maturitou) měli STEJNOU ÚROVEŇ VÝSTUPNÍ ZKOUŠKY. Ale všechny SŠ? To přece nejde. Státní zkouška na ČVUT obor elektrotechnika je taky úplně jiná, než zkouška na FF UP obor český jazyk! Tohle si prostě ti, co státní maturitu vymysleli neuvědomují.
Velká výhoda státních maturit má být právě to, že poskytnou studentům stejné podmínky. Ale školy jsou jiné, kvalita taky a musí student platit za to, že studuje SŠ špatné úrovně a kvůli tomu neudělá maturitu? Na každé škole jsou sice stejné osnovy, ale učitelé mají jiný přístup k výuce, na něco dávají větší důraz, na něco menší. Generalizovat se dá jen těžko.
Dospělí, co mají maturu dávno za sebou, si taky stěžují na to, že maturitu udělají všichni a to je nefér (četla jsem internetové diskuze, takže nevařím z vody…). A proč by to krucinál bylo nefér? Člověk čtyři roky chodí na střední školu a pak by ty čtyři roky měly vyletět komínem jen proto, že nedá zkoušku? Čtyři roky vyhozené z okna a student vyletí z holou prdelí a se základním vzdělaním. Na VŠ taky státní zkoušku udělají téměř všichni, třídí se postupně během studia. Kdo nemá na SŠ taky propadne a musí si najít jinou, snadnější či vhodnější pro něj. Maturita už je jen závěr, něco, co prostě zákonitě musí zvládnout většina studentů, kteří zvládli projít až do posledního ročníku. Co je na tom k nepochopení?
Vadí mi přístup dospělých, kteří vidí mládež, protestující proti státním maturitám, jako holotu, co neumí dopěti napočítat a ještě si stěžuje. Prý že nemají právo protestovat…a proč by jako neměli? Svoboda slova jim to umožňuje a pochybuju že středoškoláci protestují jen tak pro nic za nic. Když jsou tak hloupí a bojí se, že kvůli novému systému neodmaturují, proč s nimi tedy protestují i jejich učitelé? Že by proto, že nikdo neví, jak to bude probíhat, co se bude dít, jaké budou testy a z čeho, kolik předmětů si kdo bude volit a s jakou úrovní znalostí může jít student k těžší a s jako k lehčí variantě maturity?
To ale nikdo nevidí nebo nechce vidět. Takže buď ty maturity konečně připravte pořádně a nebo si s něma vytřete prdel, milí zákonodárci. Státní maturita je dobrý nápad, ale kurevsky blbě provedený…jako ostatně skoro vše v naší zemi.
A co na to vy, budoucí maturanti? A samozřejmě i vy, co už máte maturitu za sebou?

11 komentáře “Protest proti státním maturitám

  1. jasně, Lúmm, my třeba maturujeme příští rok a můj ročník nijak extra neřeší, jestli to dáme nebo nedáme… nám se nelíbí, že o státní maturitě jsme se dozvěděli prakticky někdy ve druháku a ještě dneska ve třeťáku pořádně nevíme, jak budou vypadat.
    státní maturita budiž, ale spuštěná ve chvíli, kdy do prváku nastoupí generace děcek, jimž se rovnou jasně řekne "ve čtvrťáku odmaturujete tak a tak"
    jo a vlastně je celá ta idea ujetá, protože vemte si třeba zmíněný ZSV, kde to bude mít gymplák nehorázně navrčený a my sice máme občanku, ale okleštěnou, protože jsme střední odborná škola a důraz máme na odborný předměty typu účto…
    prostě to nelze srovnávat u maturity, když během čtyř let se na každé škole učí něco jiného a jinak (i ta pitomá čeština, kde fakt neuznávám argument "vždyť ten jazyk je furt stejný, vzdělaný středoškolák musí mít na každé škole stejnou znalost"… na každé škole se prostě učí jinak, dokonce se to liší učitel od učitele, tak se to u maturit pak nedá hodit všechno na stejnou úroveň

  2. a jestli těm pseudouvědomělým moulům vadí, že maturitu dostane každý mamlas, fajn, ať to funguje jako za časů mé maminky, kdy se na školu dostali jen ti nejlepší z nejlepších a mít maturitu tudíž něco znamenalo…
    někoho někde nechat čtyři roky studovat a pak mu hodit klacky pod nohy u jedné jediné zkoušky a tím ho vyhodit, souhlasím s Lúmenn, tohle je sviňárna

  3. Sice maturuju s trochou štěstí až za čtyři roky, ale naprosto s tebou souhlasím. Jen díky tomu, že budou povinné předměty, které ne všem úplně jdou může někdo vyletět. To je trochu na hlavu

  4. Já končím prvák na uměleckoprůmyslové škole  oborem keramik. Takže u toho taky pěkně pěním. Tohle vážně může vymyslet jen nějakej pošahanej kretén. Určo budu maturovat z češtiny a technologie, technickýho kreslení, praxe. Ale k čemu mi bude nějaká matematika? K ničemu. My ji máme jen 3  roky. Ale to vážně nepochopím. Jak můžou třeba srovnávat gympl s uměleckou školou?? Né vážně, já mám dost..

  5. U nás na škole byla petice proti státním maturitám a podepsalo ji asi 95% všech lidí…jenom by mě zajímalo jestli tyhle petice k něčemu jsou… NO když ne, aspoň z toho máme dobrý pocit 🙂

  6. Naprostý souhlas. Maturuju příští rok, o možné státní maturitě nám řekli na začátku třeťáku… Do teď nevíme jak to bude vypadat, jen v říjnu máme mít něco nanečisto… Nelíbí se mi ale ani ta myšlenka stejné maturity pro všechny…

  7. Končím právě druhák a maturuju asi za 2 roky. Máš pravdu o té neinformovanosti. I naši učitelé si na to stěžovali. Jo a kdyby mi někdo řekl že je matika povinná k maturitě tak končím se studiem a jdu zametat chodníky….

  8. no ja uz to mam nastesti za sebou, ale tak tim vyhrozovali uz nam a nikdo nic nevedel….jsou to sileny kraviny, ti blbci co to vymyslijou i kdyz uz maji nakej dobrej napad, tak ho stejne dovedou do te nejabsurdnejsi podoby

  9. Kráásně jsi to napsala.. vzhledem k tomu, že maturuji již za necelý rok, a vím s prominutím HOVNO o tom, co nová maturita obnáší, nechápu, proč kromě státní společné části je školní kolo, když neúspěch v něm nenamená ansolutně nic.. pokud prý udělám státní část zkoušky – prošla jsem. Tak na co školní kolo? Na co odborné předměty? Proč se je do hajzlu celé čtyry roky učím? Proč se moje škole jmenuje SOŠ, když múžu odmaturovat, aniž bych ovládala profilový předmět?? Souhlasím, že meturovat z cizího jazyka je důležité, kdo neumí dobře minimálně jeden cizí jazyk, je dneska v keli, to víme snad všichni.. Ale bohužel, k výuce jazyku je krom talentu nutné ještě něco dalšího.. PROFESOR,co dokáže jazyk naučit… A těch je zasratě málo, páč každý, kdo za něco stojí, jde na soukromé jazykovky, kde má logicky vyšší příjem, než ve státním školství.. takže státní střední (ale i základní a jak vidím na starších známých i i vysoké) školy vyžerou rádoby jazykáře (nás učí ájinu architektka, která je samouk angličtiny.. umíte si představit, jak ta výuka probíhá..?). Proto ne každý je schopný složit státní maturitu, byť ,,jen" nižší uroven..Ukázky didaktických testů se nejprve ukazaly na netu, ale později proběhla informace, že jsou neplatné, nesprávné a musí se udělat nová správná verze – takze zase prd!
    V patek jsem na demostraci pochopitelně byla, ale vydemonstrovali jsme absolutní  prdlačky, maturity nikdo odložit nechce. Fajne, milí třeťáci a druháci, maturitní ročníky 2010 a 2011 – budeme sloužit za bílé pokusné myšky.. no není to krásná role, co říkáte??
    Co mě děsí úplně nejvíc jsou právě ty jejich vyšší a nižší úrovně.. vzhledem k tomu, že naše češtinářka chodila do hodin opilá, s kocovinou a nebo nedorazila vůbec, češtinu se naše třída učila svépomocí.. tudíž vyšší úroveň jen těžko dáme. To platí bohužel i pro mé spolužáky, co se angličtiny týče.. já nejspíš vyšší úroven dám.. ale oni ne. Nejsou hloupí, ale nemají pro jazyk cit a pokud vás učí samouk, no, to si snad umíte domyslet.. – a td zásadní problém. VŠ budou možná dávat přednost uchazečům, jenž mají maturitu vyšších úrovní – a co my? Kurňa já nejsem blbá!! Celá moje rodina má vysokoškolské vzdělání nebo studuje. A já CHCI NA VEJŠKU!! Jenom proto, že chtěj maturitu dělit na lepší a horší nejen podle známek, ale ještě podle úrovní, se nemám dostat na vytouženou školu? Sakra co je tohle za bordel?

  10. Já už mám maturu za sebou, ale tohle se mi rozhodně nelíbí. A přesně tak-naši zákonodárci by si měli uvědomit, že přece nejde dávat stejnou zkoušku např.gymplákům, lidem z průmky a lidem ze SOŠ. Jak jsi psala, že mezi těma výběrovýma předmětama má být třeba biologie nebo ZSV-to je fakt dobrý, haha. Já jsem chodila na SOŠ a akorát v prváku jsme měli něco jako biologii a občanku jsme měli tuším do třeťáku, ale rozhodne to nebylo nějaké ZSV…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.