Jak je to možné?

Dneska jsem v práci poslouchala Radiožurnál a zaujala mě reportáž o potrubí, které má zprostředkovat transfer zemního plynu z Ruska do Evropské unie, jmenovitě do Německa a pak dále do Belgie, Nizozemí a Francie. O tom, co to Evropě přinese, ale psát nechci. Na reportáži mne totiž nejvíce zaujala cena – celé potrubí vyšlo na sedm a půl miliardy eur. A proč mě zaujalo právě toto číslo? Tato 1200 km dlouhá stavba, která je zčásti vedena dokonce po mořském dně, totiž vyšla několikanásobně levněji, než kolik stojí české dálnice. A já se ptám – jak je to možné???

Ale vezměme si to popořadě:
Potrubí je dlouhé 1200 kilometrů. Velká část je dokonce vedena po mořském dně, v hloubce až 200 metrů, což určitě nebylo snadné technicky zvládnout. Celé potrubí přišlo na 7 400 000 000 eur, což je při současném kurzu cca 25 Kč za euro 185 miliard korun. To je asi 154 milionů korun za jeden kilometr.
Část dálnice kolem Prahy, na úseku zvaném Pražský okruh, je dlouhá necelých 23 kilometrů. Jsou na ní nějaké ty mosty, což je také technologicky poměrně náročné. Tato dálnice přišla na 20 miliard korun. To je asi miliarda korun za jeden kilometr.
Potrubí je samozřejmě méně nákladná stavba, než dálnice, ale i tak mi to nejde do hlavy. Jak to, že někde se staví na mořském dně a jinde kousíček za Prahou a obě stavby se tak diametrálně liší v ceně? Nesmrdí tady něco?
A víte, co je na tom nejhorší? Že s tím nikdo nic nedělá, že se v naší zemi dál staví předražené dálnice a nikdo ani nehne brvou. Kromě nás, obyčejných občanů, které to pekelně štve – ale co můžeme dělat? Odvolat své zvolené zástupce nemůžeme a tak se můžeme jen čertit a stále dokola se ptát, kdo na tom profituje, kdo nás okrádá a kolik peněz už takhle zmizelo do cizí nenažrané kapsy.
PS: Pro ty z vás, co se zajímají o tuhle problematiku, doporučuju velice zajímavou studii o cenách dálnic v ČR a v zahraničí – najdete ji tady.
PPS: Muhehe a teď jsem si všimla, že téma týdne je „nemožné“, bohužel, tohle je až moc možné:)

17 komentáře “Jak je to možné?

  1. S těmi silnicemi je to vždycky. Nerozumím tomu, ale jsou předražené a nekvalitní, já nevím, kolik by to u nás muselo spolknout snad až bilionů, aby to byla kvalitní cesta, co něco vydrží.
    Za levno to tady totiž nikdo dělat nebude, protože by z toho nikdo nic neměl, že. Byla by to jenom obyčejná práce a to přece vysoce postavení dělat nebudou.

  2. Tohle mě nepřekvapuje, na předražené dálnice, na které kvůli cenám věčně nejsou v rozpočtu prachy, už jsem si zvykla. Vedle nich se po Praze staví předražené cyklostezky. Průser je, že s tím vážně nemůžem nic udělat…

  3. Čísla teda nikdy nebyly moje silná stránka, ale přijde mi, že se vyplatí investovat peníze do silnic, dálnic, potrubí a všeho, co lidem nějak pomáhá. To jak často to využíváme už je věc jiná a samozřejmě bych věděla i o užitečnějších věcech,do kterých by měl stát investovat, ale musíme myslet na to, že se to těch silnic musí něco vložit jednou za čas, než aby se do nich vkládalo každý rok, protože byly levné nekvalitní a neustály zimu. Ano levné pro mě znamená nekvalitní, mám to takn a základě zkušenosti. 🙂

  4. Když se porovnávali ceny dálnic u nás a v Německu (vlastně stejný případ jako potrubí), tak jsem slyšel argument "U nás je jiná členitost terénu". Si tak říkám, že ten praotec Čech asi nebyl zrovna chytrej člověk 😀

  5. Myslím, že to všichni víme. Staví se tady tak draze proto, že je asi jednoduchý tady tak moc okrádat. Jinak, R1, aneb PO, jak jsi zmiňovala, ten úsek měl ještě několik tunelů, asi necelý 2 km, pak další 2 km po estakádě, několik MÚK, takže ono to taky nebude nejlevnější. Je ale fakt, že by to mohlo být o hodně levnější, než to bylo.
    Jinak, problém je, že u nás se právě dálnice nestaví. Třeba R6 do Varů. KV kraj je odříznutý, nikomu to ale nevadí. Paralela k D1, aneb R35 od Hradce k Olomouci, taky se nestaví. D1 nikdo neopravuje a nerozšiřuje. Nejsou peníze. Jo, kdyby se nekradlo, stavělo za ceny, za jaké se má stavět, tak tohle už je dávno hotové.

  6. To je hrůza. Proč tu vlastně takhle zbytečně vláda utrácí? Třeba ve Strakonicích, tam už dva a půl toku utápí miliardy v přestavbě náměstí a pořád to ještě není hotové.

  7. Stačí si vzpomenout na ty předražené armádní zakázky… To je dle mého podobný princip.
    Ono vlastně to, že za své peníze nedostaneš odpovídající zboží, je na denním pořádku.

  8. u nas je predrazeny uplne vsechno, ted jsme nedavno zaslechla ze volame nejdraz z cele evropy myslim. nebo segra je ted v nemecku¨a psala mi jak je nadsena jak je tam vsechno levny, treba u nas kozacky na zimu jsou tak od 1000 nahoru a tam je maji pry skoro za polovinu..a to je jen priklad. nebo jeden znamej vykladal, ajk jeho pribuzni nebo kdo, co bydli na hranici s rakouskem jezdi nakupovat i potraviny tam, protoze je tam maji kvalitnejsi a k tomu este levnejsi.. je to fakt bordel a nechapu to, na druhou stranu nic novyho, co bychom uz nevedeli:(

  9. Vítejte v Česku lidé zlatí, tady to bude už jenomhorší,naši politici se řídí heslem kdo si nenakrade nemá, pro národností menšiny zas platí bez práce jsou koláče, jen Češi musí makat a držet hubu. No, snad jedinou útěchou nám může být, že máme o trošičku lepší dálnice než v Rusku nobo třeba v Kongu…xD

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.