Gothická hudba

Takže jsem se ve zkratce a jednoduchosti pokusila pojmout téma gothické hudby a seznámit s ní i laiky. Je mi jasné, že většina z čtenářů mého blogu nic takového nepotřebuje, ale už mě nebaví odkazovat na dárk blogíscích jen neurčitě na sanctuary nebo darkentries – přece jen ne každému se na obou těchto obsáhlých webech budou chtít hledat jasné a jednoduché informace.
Taky prosím větší znalce gothické hudby, než jsem já, aby mi případné poznámky k tomuto článku napsali do komentářů, přece jen se taky můžu mýlit;)

Post-punk
V 70.letech byl na vrcholu zájmu té mládeže, která se chtěla odlišovat od stáda, punk. Hudba tvrdá, plná elektrických kytar, zběsilého bušení bubnů a ne zrovna čistého zpěvu. Texty punkových kapel se opíraly do politiků, rodičů, učitelů, vybízely k revoltě, kritizovaly komerci, stádovitost a zavírání očí před problémy. Zlom přišel na přelomu let sedmdesátých a osmdesátých, kdy se začaly objevovat kapely, které ubraly na rychlosti a řevu, ale zato vylepšily textovou a vizuální stránku. Zaměřily se více na nitro mladého člověka, na to, co cítí, co nenávidí a co ho žere. Tento žánr nejprve neměl pojmenování, byl to prostě punk. Později ale byla nutnost tento žánr nějak odlišit a v hudebních magazínech byl nazván post-punkem.
Typičtí zástupci post-punku jsou Joy Division, The Cure , Siouxsie and the Banshees a The Damned.
Zpěvačka Siouxsie Sioux
Joy Division – Love will tear us apart
Gothic rock
Po vlně post-punkových kapel se objevily formace, které se ještě více oddálily od punkové tradice, ačkoli i ta se dá v této hudbě pocítit, zejména na kytarách a bicích. Gothic rock je vlastně post-punk s rockovějším zvukem. Název gothic rock poprvé použil manažer Joy Division v rozhovoru pro hudební magazín a od té doby je tento název běžně používán. Odkazuje na gothický román z 18./19.století, což byly romantické hororové příběhy (typický příklad je Frankenstein od Shellyové). Tento literární žánr vcelku vystihuje i podstatu gothic rocku – v něčem temném, hororovém a děsivém hledat něco krásného a romantického.
Kapely hrající gothic rock jsou například Bauhaus a Sisters of Mercy (ačkoli Eldritch stále tvrdí, že jsou postpunkeři, je mu to málo platné:) ), za české zástupce zmiňme XIII.století.
Kapela Sisters of Mercy
Bauhaus – Bela Lugosi’s death
Death rock
Stejně jako gothic rock se vyvinul s post-punku, ale od gothic rocku se v několika bodech výrazně odlišuje. Předně jsou v něm více rozpoznatelné punkové kořeny (zejména ve zpěvu a zvuku kytar) a texty death rocku, ačkoli se tematicky blíží gothic rocku, jsou více hororové, místy až nechutné a i když také propagují krásu v temnotě, je to krása prohnilá, zkažená a mrtvá. S death rockem se pojí specifická image na pomezí gothiky a punku, někdy je death rock označován jako spojovací článek punku a gothiky.
Nejznámější interpreti jsou například Christian Death a Alien Sex Fiend, z novější vlny pak All Gone Dead, The Last Days of Jesus nebo Zombina and the Skeletons.
Kapela All Gone Dead a jejich typická death rocková image
Christian death – Church of no Return
Darkwave
Je otázkou, zda darkwave vznikalo nezávisle na gothic rocku a nebo se jím inspirovalo. V 80.letech se objevila tzv. modern wave nebo také new wave, kdy se do klasické gothic rockové, rockové či punkové hudby přinášely nové zvuky. Nastoupily syntetyzátory, klávesy, ale i klasické nástroje jako flétna, housle či varhany. Později se souhrnně této hudbě kombinující prvky historické, futuristické a gothic rockové začalo podle udebního vydavatelství říkat darkwave. V darkwave se setkáme se syrovým zvukem kytar, typickým pro gothic rock, ten je však doplněn operním zpěvem, syntetickým duněním a houslovou sonátou – to vše dohromady v jedné skladbě pak tvoří kontrastní celek zvaný darkwave.
Zástupci darkwave jsou například Lacrimosa, L’amme Immortelle, Otto Dix nebo Sopo Aeternus.
Darkwave duo Lacrimosa
Otto Dix – White Dust
EBM, synthpop, futurepop, industrial
Tyto žánry jsou někdy řazeny do gothiky, jindy striktně odmítány. Je jisté, že nevychází z gothic rocku (i když o industrialu by se dalo diskutovat), ale s formováním subkultury souvisí. Společně s gothic rockery se v osmdesátých letech objevili i tzv. noví romantici a s nimi podivný žánr synthpop. Kde v gothic rocku byly kytary, tam v synthpopu nastupoval syntetizátor. Synthpop, reprezentovaný kapelami jako Ministry nebo Pet Shop Boys, nebyl příliš rozšířeným žánrem a na čas pak upadl do zapomnění. Na konci devadesátých let se pak zrodil znovu jako futurepop a EBM – kdy pochmurné a temné texty zní na pozadí taneční hudby a tvoří podivuhodný kontrast. EBM hrají třeba Skinny Puppy a dříve Nine Inch Nails, jako futurepop se označuje hudba Blutengel nebo VNV Nation. Pro všechny tyto žánry se poslední dobou vžil název elektro-goth a vzhledem k oblibě, jaké se tato hudba těší u gothického publika je většinou řazena do gothické hudby.
O industrial se příliš nezajímám a proto ocením když mi někdo informovanější doplní vzdělání, ať je tento článek úplný.
Kapela VNV Nation
Blutengel – Lucifer
Takže to bychom měli gothickou hudbu probranou tak laicky, jak jen to jde. Dalo by se mluvit o dark cabaretu, darkambient nebo o japonské visual key hudbě, polemizovat a přeřazovat škatulky, ale pro někoho, kdo o gothické hudbě ví houby, by tento článek mohl být jednoduchým návodem pro zorientování.

22 komentáře “Gothická hudba

  1. Víš co by mě zajímalo ? Nepočítají se náhodou třeba 70.léta od roku 1961-1969 😛 ? Jen taková poznámka,no 😀 Jinak tu Zombinu bych do deathrocku neřadila 🙂 Na elektronické scéně se příliš nevyznám,nicméně jako příklad EBM bych uvedla spíš třeba Front 242,NIN určitě EBM nehrají 🙂 Ovšem jelikož je tenhle článěk pro laiky,je to úplně perfektní 🙂 Jak si psala – člověkovi,co o tom ví houby,to takhle stačí 🙂 Moc pěkné

  2. Teda neštvěte mě skoro vždy když někde je název industrial nikdy tam není zmíněna skupina Laibach jaká handa a pohana . přitom nejsou zas až tak neznámá kapela

  3. Franklin – jestli sis všiml nezmínila jsem žádnou industrial kapelu, jelikož žádnou neznám

    Andula – hehe wikipedia, bohužel fakt nevím kam NIN strčit  industrial? Tyhle škatulky moc nedávám. A ne, 70. léta jsou vážně roky 70 až 79 (víš, když máme devadesátá léta, jak bys pak nazvala roky od 91 dál? 🙂 ).

  4. Lúmenn → no já se v tom moc nevyznám (jak už jsem psala :D),ale asi jo 🙂 ačkoliv četla jsem názory,že se to zařazení mnohým lidem nelíbí….ovšem to už nemohu soudit,takže bych to u toho industrialu nechala 😀

    jiank s těmi léty….hej já nevím 🙂 nám to kdysi říkala učitelka na dějepis,že se to bere jako u století (takže 1800-1899 není 18.tý,ale 19.,to je ale jasný :D)…..možná to měla spletený 😀 jenže když si to spočítáš,tak to vychází 🙂 1900-1909 desátá léta (to zní divně :D),1910-1919  dvacátá léta at tak dále….protože kdyby přeci byly kupříkladu 90.léta rok 1991-1999,tak to by nevycházelo,když desetiletí máme v jednom století 10,ne :)?

    Mě to takhle taky odmala tvrdili rodiče….tak se asi mílí 🙂

  5. já sem svině, jen tady letmě zmíním takovou blbost a víc nic, to je svět co? xD skvěle sepsaný článek, ano ty kravky z předchozího článku by vážně udělaly dobře, kdyby si to přečetly, ale nevím jestli by tomu uvěřily…

  6. stoleti se pocitaj jinak, ale leta se pocitaj tak jak jsou, takze 70. leta jsou od 70 do 79 😉

    Zombina je horror punk (ktery je dle meho stejne dulezity pro zmineni jako deathrock, i pro laiky) a NIN jsem videla casto oznacen jako (elektronicky) experimental

    a kdyz zminujes EBM a spol, muzes jeste pridat rock/psycho/gothabilly 😉

  7. Onnea: horror punk a death rock mají k sobě hodně blízko, ne? A ty "billy" žánry – můžeš mi uvést nějaký příklad? Znám to označení, nicméně občas se v těch škatulkách ztrácím;)

  8. Slečna S.: aaa tenhle článek už jsem četla, nejvíc jak se goths přibližují nebi (o tomhle gothickém krédu jsem nidky neslyšela:D) a nebo WT a Marilyn Manson…jojo;) jinak to není ža taková kokotina, ale s hodně věcma to brutálně posrali;)

  9. Lumen, jo, maji k sobe blizko, ale presto se dost odlisuji, vem si ze mezi Misfits a ChD je dost velky rozdil, aspon pro me 😉

    v "billy" zanrech se nevyznam, protoze se mi to nelibi 😀 ale na CZS je o tom clanek, maji tam uvedene i priklady, takze se tam muzes kouknout 😉

  10. Podle mě by nebylo potřeba se o billy až tak rozepisovat 🙂 Asi ne o rockabilly,které dle mého s goth ani moc nesouvisí.Určitě by bylo dobré napsat o psychobilly – z toho bych jmenovala The Cramps (dalo by se říci jeho zakladatelé),Batmobile,The Metrors,z té novější vlny Mad Sin a Nekromantix…a z té třetí (tedy úplně nejnovější vlny),u které je vlemi sporné jaká kapela sem patří a dá se ještě vůbec nazývat "psychobilly", třeba Horrorpops,The Creepshow,Tiger Army,Zombie Ghost Train….No a pak gothabilly… není lehké sem něco zařazovat,ale troufla bych si sem dát Zombinu možná i Miguel And The Living Dead (ona hranice mezi deathrockem/gothabilly a gothabilly/psychobilly je někdy celkem nejasná)

  11. Docela fajn článek…ale pro industrial je naprosto zásadní Thorbing Gristle (asi to píšu špatně) a pro EBM scénu Front 242, bez nich si podobný článek představit nedovedu. Jinak souhlas Zombina deathrock není, jde spíš o jakési rockabily…

  12. Lumenn,měla bych dotaz.Sice to nesouvisí s článkem ale:nepletu si to,že kultovním gothic klubem je klub Batcave v Londýně?Jesli si to pletu,tak předem se omlouvám.Děkuji.

    Jinak fajn článek.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.