Takže jsem se ve zkratce a jednoduchosti pokusila pojmout téma gothické hudby a seznámit s ní i laiky. Je mi jasné, že většina z čtenářů mého blogu nic takového nepotřebuje, ale už mě nebaví odkazovat na dárk blogíscích jen neurčitě na sanctuary nebo darkentries – přece jen ne každému se na obou těchto obsáhlých webech budou chtít hledat jasné a jednoduché informace.
Taky prosím větší znalce gothické hudby, než jsem já, aby mi případné poznámky k tomuto článku napsali do komentářů, přece jen se taky můžu mýlit;)
Post-punk
V 70.letech byl na vrcholu zájmu té mládeže, která se chtěla odlišovat od stáda, punk. Hudba tvrdá, plná elektrických kytar, zběsilého bušení bubnů a ne zrovna čistého zpěvu. Texty punkových kapel se opíraly do politiků, rodičů, učitelů, vybízely k revoltě, kritizovaly komerci, stádovitost a zavírání očí před problémy. Zlom přišel na přelomu let sedmdesátých a osmdesátých, kdy se začaly objevovat kapely, které ubraly na rychlosti a řevu, ale zato vylepšily textovou a vizuální stránku. Zaměřily se více na nitro mladého člověka, na to, co cítí, co nenávidí a co ho žere. Tento žánr nejprve neměl pojmenování, byl to prostě punk. Později ale byla nutnost tento žánr nějak odlišit a v hudebních magazínech byl nazván post-punkem.
Typičtí zástupci post-punku jsou Joy Division, The Cure , Siouxsie and the Banshees a The Damned.
Zpěvačka Siouxsie Sioux
Joy Division – Love will tear us apart
Gothic rock
Po vlně post-punkových kapel se objevily formace, které se ještě více oddálily od punkové tradice, ačkoli i ta se dá v této hudbě pocítit, zejména na kytarách a bicích. Gothic rock je vlastně post-punk s rockovějším zvukem. Název gothic rock poprvé použil manažer Joy Division v rozhovoru pro hudební magazín a od té doby je tento název běžně používán. Odkazuje na gothický román z 18./19.století, což byly romantické hororové příběhy (typický příklad je Frankenstein od Shellyové). Tento literární žánr vcelku vystihuje i podstatu gothic rocku – v něčem temném, hororovém a děsivém hledat něco krásného a romantického.
Kapely hrající gothic rock jsou například Bauhaus a Sisters of Mercy (ačkoli Eldritch stále tvrdí, že jsou postpunkeři, je mu to málo platné:) ), za české zástupce zmiňme XIII.století.
Kapela Sisters of Mercy
Bauhaus – Bela Lugosi’s death
Death rock
Stejně jako gothic rock se vyvinul s post-punku, ale od gothic rocku se v několika bodech výrazně odlišuje. Předně jsou v něm více rozpoznatelné punkové kořeny (zejména ve zpěvu a zvuku kytar) a texty death rocku, ačkoli se tematicky blíží gothic rocku, jsou více hororové, místy až nechutné a i když také propagují krásu v temnotě, je to krása prohnilá, zkažená a mrtvá. S death rockem se pojí specifická image na pomezí gothiky a punku, někdy je death rock označován jako spojovací článek punku a gothiky.
Nejznámější interpreti jsou například Christian Death a Alien Sex Fiend, z novější vlny pak All Gone Dead, The Last Days of Jesus nebo Zombina and the Skeletons.
Kapela All Gone Dead a jejich typická death rocková image
Christian death – Church of no Return
Darkwave
Je otázkou, zda darkwave vznikalo nezávisle na gothic rocku a nebo se jím inspirovalo. V 80.letech se objevila tzv. modern wave nebo také new wave, kdy se do klasické gothic rockové, rockové či punkové hudby přinášely nové zvuky. Nastoupily syntetyzátory, klávesy, ale i klasické nástroje jako flétna, housle či varhany. Později se souhrnně této hudbě kombinující prvky historické, futuristické a gothic rockové začalo podle udebního vydavatelství říkat darkwave. V darkwave se setkáme se syrovým zvukem kytar, typickým pro gothic rock, ten je však doplněn operním zpěvem, syntetickým duněním a houslovou sonátou – to vše dohromady v jedné skladbě pak tvoří kontrastní celek zvaný darkwave.
Zástupci darkwave jsou například Lacrimosa, L’amme Immortelle, Otto Dix nebo Sopo Aeternus.
Darkwave duo Lacrimosa
Otto Dix – White Dust
EBM, synthpop, futurepop, industrial
Tyto žánry jsou někdy řazeny do gothiky, jindy striktně odmítány. Je jisté, že nevychází z gothic rocku (i když o industrialu by se dalo diskutovat), ale s formováním subkultury souvisí. Společně s gothic rockery se v osmdesátých letech objevili i tzv. noví romantici a s nimi podivný žánr synthpop. Kde v gothic rocku byly kytary, tam v synthpopu nastupoval syntetizátor. Synthpop, reprezentovaný kapelami jako Ministry nebo Pet Shop Boys, nebyl příliš rozšířeným žánrem a na čas pak upadl do zapomnění. Na konci devadesátých let se pak zrodil znovu jako futurepop a EBM – kdy pochmurné a temné texty zní na pozadí taneční hudby a tvoří podivuhodný kontrast. EBM hrají třeba Skinny Puppy a dříve Nine Inch Nails, jako futurepop se označuje hudba Blutengel nebo VNV Nation. Pro všechny tyto žánry se poslední dobou vžil název elektro-goth a vzhledem k oblibě, jaké se tato hudba těší u gothického publika je většinou řazena do gothické hudby.
O industrial se příliš nezajímám a proto ocením když mi někdo informovanější doplní vzdělání, ať je tento článek úplný.
Kapela VNV Nation
Blutengel – Lucifer
Takže to bychom měli gothickou hudbu probranou tak laicky, jak jen to jde. Dalo by se mluvit o dark cabaretu, darkambient nebo o japonské visual key hudbě, polemizovat a přeřazovat škatulky, ale pro někoho, kdo o gothické hudbě ví houby, by tento článek mohl být jednoduchým návodem pro zorientování.
Ooo.. Vyčerpávající..x) Doufám, že si to přečtou ty kravky, na který byl odkaz v předchozím článku..xD
Víš co by mě zajímalo ? Nepočítají se náhodou třeba 70.léta od roku 1961-1969 😛 ? Jen taková poznámka,no 😀 Jinak tu Zombinu bych do deathrocku neřadila 🙂 Na elektronické scéně se příliš nevyznám,nicméně jako příklad EBM bych uvedla spíš třeba Front 242,NIN určitě EBM nehrají 🙂 Ovšem jelikož je tenhle článěk pro laiky,je to úplně perfektní 🙂 Jak si psala – člověkovi,co o tom ví houby,to takhle stačí 🙂 Moc pěkné
Teda neštvěte mě skoro vždy když někde je název industrial nikdy tam není zmíněna skupina Laibach jaká handa a pohana . přitom nejsou zas až tak neznámá kapela
Franklin → to je fakt,jsou dost znami 🙂
Franklin – jestli sis všiml nezmínila jsem žádnou industrial kapelu, jelikož žádnou neznám
Andula – hehe wikipedia, bohužel fakt nevím kam NIN strčit industrial? Tyhle škatulky moc nedávám. A ne, 70. léta jsou vážně roky 70 až 79 (víš, když máme devadesátá léta, jak bys pak nazvala roky od 91 dál? 🙂 ).
Lúmenn → no já se v tom moc nevyznám (jak už jsem psala :D),ale asi jo 🙂 ačkoliv četla jsem názory,že se to zařazení mnohým lidem nelíbí….ovšem to už nemohu soudit,takže bych to u toho industrialu nechala 😀
jiank s těmi léty….hej já nevím 🙂 nám to kdysi říkala učitelka na dějepis,že se to bere jako u století (takže 1800-1899 není 18.tý,ale 19.,to je ale jasný :D)…..možná to měla spletený 😀 jenže když si to spočítáš,tak to vychází 🙂 1900-1909 desátá léta (to zní divně :D),1910-1919 dvacátá léta at tak dále….protože kdyby přeci byly kupříkladu 90.léta rok 1991-1999,tak to by nevycházelo,když desetiletí máme v jednom století 10,ne :)?
Mě to takhle taky odmala tvrdili rodiče….tak se asi mílí 🙂
hele já myslela že Zombina and Skeltones je horor punk, ne?
já sem svině, jen tady letmě zmíním takovou blbost a víc nic, to je svět co? xD skvěle sepsaný článek, ano ty kravky z předchozího článku by vážně udělaly dobře, kdyby si to přečetly, ale nevím jestli by tomu uvěřily…
Lúmenn : no tak teď už jednu znáš 😀
Andula: fór je v tom, že desátá, dvacátá a tak dále léta jsou opravdu tak, jak píšeš, ale století devatenácté je od roku 1801 do 1900 🙂
stoleti se pocitaj jinak, ale leta se pocitaj tak jak jsou, takze 70. leta jsou od 70 do 79 😉
Zombina je horror punk (ktery je dle meho stejne dulezity pro zmineni jako deathrock, i pro laiky) a NIN jsem videla casto oznacen jako (elektronicky) experimental
a kdyz zminujes EBM a spol, muzes jeste pridat rock/psycho/gothabilly 😉
Onnea: horror punk a death rock mají k sobě hodně blízko, ne? A ty "billy" žánry – můžeš mi uvést nějaký příklad? Znám to označení, nicméně občas se v těch škatulkách ztrácím;)
Muhehe
http://www.super.cz/na-vlastni-kuzi/adrenalin/28613-gotici-v-cechach-chodi-obleceni-v-cernem-maji-belostnou-plet-a-libuji-si-v-tajemnu.html
Slečna S.: aaa tenhle článek už jsem četla, nejvíc jak se goths přibližují nebi (o tomhle gothickém krédu jsem nidky neslyšela:D) a nebo WT a Marilyn Manson…jojo;) jinak to není ža taková kokotina, ale s hodně věcma to brutálně posrali;)
Lumen, jo, maji k sobe blizko, ale presto se dost odlisuji, vem si ze mezi Misfits a ChD je dost velky rozdil, aspon pro me 😉
v "billy" zanrech se nevyznam, protoze se mi to nelibi 😀 ale na CZS je o tom clanek, maji tam uvedene i priklady, takze se tam muzes kouknout 😉
Podle mě by nebylo potřeba se o billy až tak rozepisovat 🙂 Asi ne o rockabilly,které dle mého s goth ani moc nesouvisí.Určitě by bylo dobré napsat o psychobilly – z toho bych jmenovala The Cramps (dalo by se říci jeho zakladatelé),Batmobile,The Metrors,z té novější vlny Mad Sin a Nekromantix…a z té třetí (tedy úplně nejnovější vlny),u které je vlemi sporné jaká kapela sem patří a dá se ještě vůbec nazývat "psychobilly", třeba Horrorpops,The Creepshow,Tiger Army,Zombie Ghost Train….No a pak gothabilly… není lehké sem něco zařazovat,ale troufla bych si sem dát Zombinu možná i Miguel And The Living Dead (ona hranice mezi deathrockem/gothabilly a gothabilly/psychobilly je někdy celkem nejasná)
*pardón The Meteors 😀
Docela fajn článek…ale pro industrial je naprosto zásadní Thorbing Gristle (asi to píšu špatně) a pro EBM scénu Front 242, bez nich si podobný článek představit nedovedu. Jinak souhlas Zombina deathrock není, jde spíš o jakési rockabily…
Lumenn,měla bych dotaz.Sice to nesouvisí s článkem ale:nepletu si to,že kultovním gothic klubem je klub Batcave v Londýně?Jesli si to pletu,tak předem se omlouvám.Děkuji.
Jinak fajn článek.
Už to píšu jinam:)
Pěkný….
Ještě by to chtělo doplněk o horror punku…