Dnes jsem si u Onney četla článek ve kterém mimo jiné zmiňuje spolužačku ze střední školy, takovou tu šprtku, která je schopná se učit celou noc, jen aby věděla úplně všechno. To, že dostane stejnou jedničku jako člověk, který se na látku díval deset minut večer nebo dokonce o přestávce před hodinou, ji nezajímalo. Ona byla slečna „všechno vím, všechno znám, jsem prostě perfektní“.
Taky jsme na střední jednu takovou měli. Za celý život měla na vysvědčení jednu jedinou dvojku – na základce z tělocviku. Na střední škole jí ale bylo učitelům líto a tak jí z tělocviku dávali jedničky jen proto, aby jí nekazili jinak perfektní vysvědčení. A to perfektní bylo. Nikdy jsem neviděla člověka, co by měl ze všech přemětů průměr jedna celá. Dvojka byla u P. (celé jméno zmiňovat by bylo neslušné) naprosto nevídanou záležitostí, něco jako zatmění Slunce nebo pád meteoritu. Když se tak jednou či dvakrát do roka stalo, vždycky jsme pozorovali její nakvašené obličeje a byli nuceni o přestávce poslouchat přednášky na téma jak to bylo nefér.
Slečna P. byla také příkladem člověka, co se na běžnou písemku šprtá tři hodiny a pak prohlašuje, že nic neumí a že určitě dostane pětku. Že vždycky dostala jedničku snad netřeba zmiňovat. A tak milá P. prožila celou střední školu v neustálém stresu a s pocitem, že pokud nebude ta nejlepší, tak patrně skočí z mostu.
Nejvíc mě pobavilo vyhlašování známek z maturitních slohovek z češtiny. U P. učitelka prohlásila: „Pěkná práce, téměř bez chyb, za jedna.“ U spolužáka Jirky vedla pětiminutový proslov ve stylu: práce je úžasná, Jirka používá neotřělé metafory, výborně vykresluje pocity…ale má tam chyby takže za tři. Klesla mi čelist, stejně jako když u mé práce prohlásila, že takovou maturitní slohovku ještě nečetla, prostě je to bomba, ale pro drobné slohové chybky za dva. Vítězloslavný úsměv P., jediného člověka co dostal za jedna z maturitní slohovky, zářil přes celou třídu.
Vzhledem k tomu, že jsem na tuhle slečnu měla alergii už od prváku, chtěla jsem jí ještě před koncem školy dát nějak najevo, jak mě její přístup ke škole vytáčí. Kdo chodíte nebo jste chodil na střední školu ale jistě víte, že dělat zlou krev v kolektivu se nevyplácí a tak jsem raději mlčela a polykala vzteklé poznámky, když se P. nadnášela s každou jedničkou víc a víc ke stropu a při tom prohlašovala, že ona chuděrka určitě neodmaturuje, protože ještě neumí 10 otázek z češtiny a za svaťák to stopro nestihne.
A pak přišel poslední týden před maturitami a já byla svědkem následného prohlášení P. před svými noshledkami a podobně ušprtanými kamarádkami: „Tak mi dneska přišlo z medicíny, že mě berou bez přijímaček, protože mám průměr za 4 roky gymnázia 1,0. Takže vy se teď budete učit měsíc na přijímačky a já už budu mít veget.“ Nedalo mi to a s úsměvem jsem prohlásila: „Víš, P., co je lepší – šprtat se čtyři roky jak magor, abys měla měsíc pokoj anebo čtyři roky vegetit a pak se měsíc učit?“
Bylo jí vidět v tu chvíli až na mandle jak otevřela pusu a vytřeštila na mě oči. Myslím, že v tu chvíli jí aspoň na pár okamžiků došlo, jakou chybu udělala a jak zbytečně zahodila čtyři roky života. A pro mě to byl ten nejúžasnější pocit zadostiučinění, nezkalený nenávistí ani posměchem, ale prostou lítostí nad tím, že někdo prošprtal mládí.
Nevím, jak je na tom teď na medicíně a je mi to vlastně jedno. Vzhledem k tomu, že na střední nepanovaly dobré přátelské vztahy se s bývalými spolužáky v podstatě nevídáme. Ale jedno jsem si zapamatovala a říkám to všem žákům základních škol, středoškolákům i vysokoškolským studentům: „Mládí ti nikdo nevrátí, tak zavři tu učebnici a utíkej se proběhnout ven, protože být nejlepší ještě neznamená být nejšťastnější.“
To mi máme ve třífě také jednu slečnu,která má ze všeho také samé jedničky.Ale ona se s tím nijak nechlubí.Je hrozně milá a hodná.Každopádně na ní byl každej kvůly tomu alergickej,že má samé jedničky(chodím na pedárnu a ve třídě jsme samé holky,teda krom jednoho kluka-musím se přiznat,že mi z toho občas dost hrabe)a záviděly jí to(ty holky)a pomlouvaly jí na každém kroku.Pak jsme jeli na seznamovák a tam poznaly jaká je.Pálí jí to,má totiž dost dobrou pamět.Řikala mi,že se jí stačí se jen na to párkrát podívat a zapamatuje si to.Pak si to jen v té hlavě přečte.Takže vyjímky přeci jen existují:)
No…u nás ve třídě asi za takového člověka považují mě… známky mám dobrý…1,2 sem tam 3 nebo vyjímečně 5…
No, ale že bych se tím nesla až k nebi, to se říci nedá… spíše naopak cewlou základku (což potrvá ještrě 2 roky s tímto) mě to spíše táhne dolů…v postatě jsem se za známky i styděla, zasklívala…protože to vždy mělo stejnou odezvu..prostě šprtka..přitom já doma udělala akorát tak úlohu, koukla se na látku, z které jsme měli psát písemku a papa….. jenomže moji milí spolužáci to nedokážou pochopit…vždy si to potvrdí tím, že mě nevidí venku…jenomže taky jak by mě mohli vidět. když jsem jen v lese, na poli anebo někde pryč…utíkám od nich… známky = pro mě urtpení….
Zvláštní. Já se stakovým člověkem ještě nesetkala. Co se týká maturitních slohovek, někdo, kdo by měl pouze bez chyby, by u nás nejspíš neobstál, neboť člověk, který nad významem slov nebyl schopen přemýšlet, u nás schytal za čtyři. Já teda ze slohovky dostala za jedna, jako jedna ze tří lidí. Na drobné chybky se kašlalo – ty mohl udělat každý. Horší bylo hodnocení za špatné vystižení Moliérova výroku. Já se teda trefila jen omylem… 😀
A jinak ti srdečně gratuluji, žes ji dokázala tak setřít! Já bych to asi nedokála….nidky mě včas nenapadnou dosti výstižná slova….takže tě dost obdivuju 🙂
A s tou poslední větou plně souhlasím! 🙂
I když je pro mě někdy dosti obtížné najít někoho, s kým bych se mohla vesele bavit, aniž bych kvůli tomu nemusela skončit v hospodě. Což je mi dost líto…
Znám pár takových holek,které se neustále jenom šprtají, všechno mají naučené a před každým testem vzlykají, jak nic neumí a jak dostanou 5! Takové lidi nepovažuji za zcela normální! Jako nesouhlasím s tím,aby člověk propadal z každého předmětu a vůbec se neučil,ale neuznávám sezení u učení nesčetně hodin denně, vždyť je to o rozum! Všechno se má přece dělat s mírou ne?:)
Mě přijde, že tady ten přístup "nic neumím, dostanu 5" je docela podobná psychická porucha jako anorexie 🙂
Anorexie – Holka si myslí, že je tlustá a přitom je vychrtlá.
"Nic neumím, dostanu 5 " – všechno to umí a stejně jí přijde že neumí nic…
Je to jen taková teorie 😀
estel: to je docela dobrá teorie:)
Kiqi, Butterfly: no mezi váma nebo tou kámoškou a P. z článku je rozdíl v tom, že ačkoli se učíte minimálně, máte dobré známky. Taky jsem na sobě měla léta tenhle cejch:D Ale vy nemáte potřebu se s tím chlubit narozdíl od někoho kdo vyhlašuje na celou školu, že se učil 4 hodiny ale nic chudinka neumí…to je podle mě hnus.
Katka: to mě většinou taky ne, ale občas se zadaří, no:)
no já se moc neučím,ale jelikož jsem na vysvědčení neměla nikdy hůř než jedna (o žákovské nemluvím,tam mám i trojky :D),jsem taky za šprtku….nevím proč,já se vážně učím minimálně,je si dobře pamatuju 🙂
No, taky ve třídě máme v podstatě jednu takovou.. Učí se dycky X hodin a naříká, jak to neumí.. Na druhou stranu je to děsně fajn holka, dost si s ní rozumím a tak.. Takže asi takovej kompromis..xDD Já prolízám s trojkama a na učení se za celej rok nepodívám jindy, než před hodinou, popřípadě každou přestávku před testem.. A ještě žiju.xD
myslím, že šprti sou snad v každé třídě, i já je zažila a měla na ně pořádnou alergii:), já měla sice taky skoro vždycky jedničky, jenomže mi k tomu mnohdy pomohly třeba taháky:D a taky sem nad tím nemusela sedět hodiny abych se něco naučila, šlo to ňák tak samo:D
Nedalo by se říct, že jsem šprtka, ale na základce jsem měla většinou samé jedničky. A nějak se tím nechlubím. Prostě někomu se učí lépe, někomu hůře..Ale taky znám případy ze třídy, které se učí jak (s dovolením) blbci a vykřikují že nic neumí. A známka? 1. Ale aspoň poradí, takže se to většinou maže .. x)
No škola sice důležitá je ale že by v tom byl jakýsi smysl života to teda opravdu ne. Lidi kteří mají ze všeho za 1 mi přijdou že sou příšerně omezení a nemaj tím páden vlastní myšlení když se naučej každou blbost co řeknou učitelé nebo co se píše v učebnicích.ovšem to ještě neznamená mýt ze všeho 4 že to spíš svedčí o absolutní tuposti. Podle mě je nejlepší zlatá stření cesta když mě něco nebaví třeba matika tak se na to vy…. a radšise budu zajímat o to co mě baví třeba o pěstování jablek v Patagonii .
Taky mám jednu šprtku ve třídě, která se i chlubí tím, že odpoledne nedělá nic jiného, než že se učí, protože se nudí…
U mě si lidi naštěstí zvykli, že ačkoli mám jedničky, dvojky, občas trojky, šprt nejsem a po odchodu z budovy školy si na ni až do 8 hodin ráno druhého dne nevzpomenu :).
hele, nechodily my sme nahodou na stejnou stredni? 😀 S tou maturitni pisemkou to totiz bylo uplne stejne.. taky tridni o me praci rikal, ze to bylo to nejlepsi co ode me kdy cetl, neco mlel o magickem realismu, nacez mi dal dvojku a v mem clanku zminena slecna dostala jednicku – za cistou dokonalost samozrejme.
Tihleti medici za prumer jsou ale pak nejhorsi – vetsina z nich to studuje, protoze kdyz uz se cele 4 roky sprtali jak debili, tak at to ma aspon vysledek.. nedejboze, kdyz z nich jsou pak pediatri nebo psychiatri..
jo a lidi "nic neumim a dostanu za 5, i kdyz vsichni kolem vi, ze jsem se to ucil pul noci a dostanu za 1" znam taky mraky a taky me vzdycky stvali.. a nikdy jsem to nechapala..
Jen bych doplnil, že jediná lékařská fakulta, která dává místa za prospěch, je 1. lékařská fakulta UK, na kterou nikdo nechce, protože má nejhorší výsledky i studenty ze všech lékařských fakult (očekávám škodolibé úsměvy) 😀 Navíc z nich rostou jenom obvoďáci…
taky jednu takovou máme ve třídě…když potřebuju pujčit sešit, tak mi ho nepujčí, protože druhý den máme hodinu a ona se musí učit…stejně jako každý den…připadá mi to jako posedlost…ale aspoň pro sebe něco dělá a ne jako někdo…jako trosky, co jim je jedno, jak jsou na tom a ničí si život za každou cenu…stačilo by posílit svoji vůli…vzepřít se špatnostem a začít znovu…ikdyž se zdá, že to nejde…
Michal, to je zajimave, protoze ja znam dost mediku na prospech, co studuji v Olomouci 😉 😀
Ad poslední věta – ty zcela jistě a stoprocentně víš, že v tom svém učení náhodou nebyla šťastná? No a myslím si, že lepší střední školu prošprtat, než např. prokalit. Když už nic, člověk se alespoň trochu naučí se učit, z prokalených let bude mít leda tak velkou <|>.
Ježišmarjá 😀 diskuse je ovšem výživná mocně.
Frank: Tobě by trocha toho učení prospěla, píšeš jako prase. A s myšlením to také nebude asi nejlepší, že.
Elysia: Pročpak jsi měla na šprty alergii, copak ti dělali? Nechtěli ti snad dávat opisovat?
Slečna S.: nevím, jestli byla šťastná, možná jo, ale rozklepané ruce a nervy v kýblu před každou písemkou mi napovídaly spíš opak;)
Michal: Hradec Králové bere taky na prospěch;) Tam právě slečna P. je
Onnea: dobrá shoda:D mě to u té matury přišlo jako – přece P. nemůžu dát dvojku, i když její práce je průměrná a nezajímavá;)
Lúmenn: Jsou lidé, kteří považují za štěstí, když jim někdo do genitálií pouští proud..já bych s tím opakem tak hrr nebyla.
Slečna S: ne na to sem mela tahaky:D, ale stvaly me prave tim, ze nervovali ze dostanou za 5, kdyz vzdycky dostali 1 a uplne nejhorsi byli ti, co tvrdili ze se na to ani nepodivali, ale my vedeli, ze cely odpoledne nic jinyho nedelali nez ze se ucili…
Lumenn: a ve kterym je rocniku slecna P. mohu-li se zeptat?
Slečna S.: nebuď tak urejpaná:P:D
Elysia: počkej počítám…maturovali jsme 2007 takže teď ve druháku, proč, chodíš na medinu do Hradce? 🙂
A pak jsou tu flákači (jsem názorným příkladem, myslím:D ) a ty tihle jedničkáři nikdy neštvali.. (stejně jsem maturitní písemku měla nejlepší já- a sama víš, jak jsem do té školy chodila a strašně moc se učila, viď 😀 )
Lumenn: no jo a musim se priznat ze taky bez prijimacek, ale uz ve tretaku…nicmene mam s tim trochu problemy:D sprti sou vsude, taky mame ve skupine i ted par lidi co celej zivot nic jinyho nedelaji nez ze se jen uci, to ja se porad flakam a delam vsechno mozny jen ne uceni, sama se divim ze tam jeste jsem:D ovsem dosla sem k poznatku, ze bych nechtela mit samy jednicky tak jako oni, ale naprosto postradat logicke souvislosti, to si radsi kdeco domyslim svym zdravym selskym rozumem:) a kdyz zjistuju, ze sice mam trojky a casto vsechno opakuju, ale v praxi sem mnohem lepsi, nez sprti, kteri sou naprosto nepouzitelni, tak mi to ani nijak nevadi ze jsem ten looser 😀
tak muj batranek je taky na medine bez prijimacek, s tim ze on je takova ta svetla vyjimka, on je totiz genius 😀
Slecna S.: ta moje znama urcite stastna nebyla, a ted podle mne tim tuplem neni, kdyz ma porad depku, a vzhledem k tomu, jak hrozne schematicti ti lide jsou, rekla bych, ze i ta znama lum na tom byla stejne 😉
Slečna S: No že bych psal jako prase to se mi tedy nezdá ( ostatně odkdy prase umí psát) jediný co nedělám jsou čárky protože mi gramatika opravdu nikdy moc nešla protože nikdy nezajímala a co mě nezajímá jako by neexistovalo ( co je to matematika 😀 ). Rozhodně bych neřekl že mám jak tvrdíš primitivní myšlení to bych neřekl ale nebudu ti tvůj názor nijak vymlouvat protože budeš jistě ten typ co všechno ví a všechno zná a každýmu vidí do hlavy že.
frank, me zase prijde, ze ses ten typ, co me nezajima to me nezajima a nikdo me nepresvedci o tom, zeby me to melo zajimat a tudiz vim jen to co chci a touto cestou se dostavam ke klasicke omezenosti, ktera se projevuje primocarou (a z toho co jsem cetla dost castou) reakci 😉
ps: znalost a i ani nebo je zaklad 😀
Frank: Vynecháváš čárky, divně skládáš věty, máš problém s I/Y = píšeš jako prase. Víš, jak blbě se to čte?
Též s tím čtením máš asi potíž, nikde jsem nenapsala nic o primitivním myšlení, nicméně tvoje prohlášení "co mě nezajímá, jako by neexistovalo" je skvělou ukázkou primitivismu či jen prosté omezenosti.
Lúmenn, onni: OK, vzdávám se 😀 já jenom chtěla podotknout, že jsou třeba lidé, které každodenní xhodinové učení může (ač je to pro někoho k nevíře) naplňovat a bavit. 🙂
Slečna S – onnea : no kdyz si tedy myslite ze sem omezenej a primitivni tak si to myslete ja vas o opaku presvedcovat nebudu. Ovsem skvele jsem se pobavil neb mi za celej muj zivot nikdo nikdy primitivem nebo omezencem nenazval ( tudis jim asi nejsem ) ale vy urcite vsechno vite zrejme nejlip a mate urcite zcela unikatni schopnost posoudit cloveka podle dvou komentaru ( pokud nepocitate tenhle ) takze vam vrele doporucuji si otevrit tzv. psychiatrickou poradnu na dalku kde byste skvele vyuzili sve unikatni ba mozna i nadlidske schopnosti. Preji mnoho uspechu a ted mne omluvte nemam jiz cas na velmi zdatne " dalkove psychology " jelikoz mam i jine starosti narozdil od vas nez si honit ego na normalnich a inteligentnich lidech.
Frank, onni, Slečna S.: ale no tak, myslím, že předmětem článku nebylo zkoumat něčí pravopis:) Je fakt, že mě štve, že hodně lidí (promiň Franku, ty taky:) ) píše na netu jako by neměli ani základku, ale myslím, že hlavním účelem diskuzí je vyjádřit názor, což jste všichni udělali a ne urážet diskutující na základě jejich neznalosti pravopisu. A pokud tak chce kdokoliv činit, pak bych prosila aby to nebylo na mém blogu. Děkuju:)
Lúmenn, ani nevíš, jak jsi mi tímto článkem strašně pomohla. Tento týden jsem skoro celý probrečela nad vidinou poprázdninovém chození do školy. Šílela jsem z toho, že už se tolik nebudu moci stýkat se svýma milovanýma lidma, strašně mě to trýznilo. Po přečtení tohoto článku se mi neuvěřitelně ulevilo, dám na tvou radu. Nevím, jak bych ti vyjádřila svůj vděk. Ten článek co jsi napsala je pro mě jako dar z nebes.
To, co jsi jí řekla, mi přišlo horzně legrační. ale je to pravda. já jsem teď v prváku na gymnáziu, a popravdě, dostávám docela blbé známky z tak primitivních učiv, že mi to přijde k smíchu. A to se učím, přiznávám, klidně i čtyři hodiny denně!
Ale jako tvá spolužačka nejsem, protože nemám zlomyslné potěšení z toho, když ostatní dostanou špatné známky. Učím se, protože někteří lidé v mém okolí tvrdí, že na výšku nemám, a já jim chci dokázat opak.
Každopádně, u typu lidí, jaký popisuješ, mi připadá, že vlastně ani jiné zájmy nemají.
Zase nádherný článek, nevím, co k tomu dodat…
Díky :*