
V názorech lidí, kteří do rádia volali nebo psali, bylo nejčastěji slyšet, že jsou pro povinnou maturitu z matiky. Zaznívali nejčastěji řeči typu, že kdo neumí matematiku, nemá na střední škole co dělat. Musela jsem se tomu smát. Asi jsem totiž na střední neměla co dělat, protože mě by maturita z matematiky dočista položila. I jako gymnazistu. Ale důležitější otázka zní – jak by měla taková maturita vypadat, aby byla nejen zvládnutelná, ale také užitečná!
Na střední jsme se v matematice učili takové z prominutím p***viny, že mi z toho šla hlava kolem. Chodila jsem na doučování, abych měla z matematiky alespoň trojky. Nejsem prostě typ, kterému by to lezlo do hlavy a naše učitelka to ani neuměla vysvětlit – v hodinách jsme brali ty snadné příklady, aby nám do písemky nasázela ty nejtěžší. Jak to má pak člověk zvládat, že.
Taky jsem nikdy nepochopila, proč jsme se učili derivace, integrály, na co nám v životě bude analytická geometrie, rovnice o třech neznámých nebo upravování výrazů (to bylo vůbec nejvtipnější, z milionu písmenek ve zlomku jsme udělali dva miliony písmenek ve zlomku a znamenalo to, že jsme výraz zjednodušili. Eh???). Za pět let, co uběhlo od mé maturity jsem z matematiky použila několik věcí a to zejména trojčlenku, procenta, zlomky, výpočet plochy a násobení a dělení. A to je podle mě vážení něco, s čím by se mělo počítat a co by mělo být v případné povinné maturitě.
Na co trápit středoškoláky na humanitních či jiných nematematických oborech či humanitně zaměřené gymnazisty šílenými vzorci a naprosto nesmyslnými příklady, když ti ťulpasové ani nespočítají 8624 krát 5547 – samozřejmě, že si to napíšeme pod sebe a vynásobíme tak, jak jsme se to učili v páté třídě. A že to neumí ani gymnazisté, co letos z matiky maturují? Není divu, dneska všude nasází kalkulačky, co zvládnou i složité mocniny, ale co když jim dojde baterka? Není na starou dobrou tužku a papír.
Takhle by podle mě měla vypadat povinná maturita z matematiky – měli bychom si umět z hlavy vypočítat cenu nákupu, umět spočítat procenta úrokové sazby u půjček, trojčlenkou si spočítat mzdu v práci, když si vezmu neplacené volno a vědět, na kolik dílků rozřezat dort. Nic jiného totiž v životě, v praxi, potřebovat nebudeme.
A že matematiky tříbí logické myšlení? Prosím! Naučme se číst z grafů a počítat jednoduché slovní úlohy, třeba o tom, jak velký potřebujeme pozemek a za jak dlouho se nám napustí bazén. To je logika, která k něčemu slouží. Nač umět zderivovat jakési x na druhou, když pomalu nevím, kolik mám na ruce prstů.
Vždycky jsem v matematice plavala – tedy v té středoškolské, složité (pamatujete si ještě vzorec pro diskriminant? A nebo rozdíl čtverců? Hmm?). Zato dodneška násobím a dělím ručně, lehčí příklady počítám z hlavy a graf pochopím jedna dvě. Z maturity z matematiky, tak jak vypadá dnes, bych ale rupla ani bych nevěděla jak. Je to dobře? Nebo zase páni učenci přestřelili, protože jsou úplně mimo reálný život? Co myslíte?
POvinná maturita z matiky je podle mě mimo realitu, ale i reálný možnosti určitých škol, nebo jedinců. Jsem ve čtvrťáku a můj obor ve čtvrtym ročníku už ani matematiku nemá.
Přijde mi fajn, když má člověk na výběr. To a nebo to. Pokud dojdeme k tomu, že bude povinná matika, může se stát i to, že lidi přestanou chodit na maturitní obory. A protože se dneska už moc lidí nehlásí na řemesla, napadá mě, jestli to není skrytý úmysl odborníků…… 🙂
Já chodila na obchodku a upřímně, maturitu z matiky bych nedala.
Do konce druháku to šlo. Opáčko základky, nějaký rovnice, nerovnice, goniometrický funkce, intervaly, všechno supr.
Ve třeťáku jsme dostali učitele, co učil stylem – vám je to stejně jedno, vy to stejně nepotřebujete, vy na to serete, tak co já bych se snažil. Od té doby jsem nepochopila ani ň, písemky jsem psala stylem – opsaný postup ze sešitu na taháku a modlení aspoň za trojku a bylo to v kelu.
A samozřejmě mě to netrápí, že neumím pokročilou matematiku, nebo že jsem zamrzla někde trojčlenka, procenta, jednoduchý rovnice, stejně to nepoužívám. Jsem na právech a matika tu nikoho v nejmenším nezajímá.
Myslím, že i spousta lidí, kteří nemají matiku jen okrajově by prostě neuspěli. Tohle není předmět, který se dá naučit nazpaměť.. Tohle je o logice, bohužel. Jsem na obchodce, matiku okrajově nemám, věnujeme se jí dost, ale i tak bych si možná nešrtla. Ačkoliv nám ukazoval profesor případné příklady k maturitě a odpovídali úrovni deváté třídy s tím, že stačí 33% úspěšnost. Nevím, co je na tom pravdy, ale pokud je to tak… Ani nepotřebujeme, aby to schvalovali odborníci…
Já jsem zásadně proti. Jsem na obchodce a mám s matikou strašný problémy a jen díky doučování sesmolim čtyřky, nejlíp trojky. Ve čtvrťáku už matika ani není a budu doufat, že ani nebude, až se tam dostanu já. Nedokážu si představit, co bych dělala u maturity, když už teď s matikou mám takový problémy. Snad to nezavedou, nebo nevim, co budu u matury dělat :).
Souhlasím! Jsem sice na gymnáziu a matiku jsem zvládala do konce druháku, jenže pak nám přidělili učitele, který měl naprosto jiný způsob "výuky" typu "Tak tohle jste se snad učili už v tercii, ne?" a šlo to do háje.
A pořád do nás cpe, že na vysoké se té matice stejně nevyhneme. A já vím, že vyhnu, páč jdu na obor 'Literární dokumentaristika a teorie čtenářství' a matika ani nesmrdí kolem.
Vystačím si se selským rozumem, s tím co píšeš ty.
Maturitu z matiky bych nedala, ale Scio testy (všeobecné) k přijímačkám na VŠ jsem dala na 90%. A proč? Protože tam byla matika (analytická a kvantitativní část) hlavně na tu logiku.
Doufám, že zvládnu odmaturovat už letos, abych se případně té povinné matice vyhnula :D.
Jako letošní maturant maturující pouze z humanitních předmětů s matematikou zápasím. Derivace a integrály jsou mými největšími nepřáteli i teď, necelý měsíc před maturitou a to mi přijde jako dostatečný "trest".
Nejsou nějaké dva levely matury z matiky? Ten jednodušší by mohl být z úplných základů.
(Btw. Asi sem divný, ale derivace či integrály používám běžně nejen ve škole třeba k odhadu naplnění vany, ať tam nemusím furt lítat 🙂 )
A kam se poděje povinná maturita z cizího jazyka? Co je teda důležitější? Potřebnější? Praktičtější? Matika? Zatímco matiku na humanitně zaměřený VŠ nepotkáte (k velké úlevě spousty studentů) ani v podobě primitivní statistiky, kterou jsem na střední chápala i já, beznadějný čtyřkař, co maturoval radši ze ZSV, cizí jazyky se učí i na těch oborech, který na to primárně zavedený nejsou. A teď babo, raď. Argument "víte, ona matika těm dětem tříbí logické myšlení" nechápu. To je na přes držku. Ve VŠEM je logika. Ale to by se středoškolský dějepis nesměl učit jako telefonní seznam dat, cizí jazyk jako telefonní seznam slovíček a gramatických pouček etc. A někdo holt má to myšlení směrem k historii, někdo cizím jazykům, někdo matematice. Je cosi shnilého ve školství českém, jestliže matematiku považujeme za logickou, potřebnou, vyžadující myšlení a zbytek předmětů je podřadný póvl, co se stačí nabiflovat. Úplně blbá a neschopná použít mozek, si navzdory svým středoškolským známkám z matematiky skutečně nepřijdu.
Říct mi někdo, že maturuju z matiky, tak s tou školou okamžitě končím.
Mě od doby, co jsem vlezla na střední matika nešla. Navíc jsem byla na ekologické škole, měli jsme tolik odborných předmětů, že jsme nejen neměli druhý jazyk, ale matiku jsme měli jednou týdně, až pak lidi, co z ní maturovali ji měli denně. Neumím si představit, že bych měla maturovat povině z matiky. Pokud člověk nechce pracovat tam, kde je matika potřeba pořád, tak je to k hovnu. Učili jsme se vektory, rovnice složitý , jak prase, propadala jsem z toho málem a k čemu? V životě to už nepoužiju. Pokud umím sčítač, odčítat, násobit a dělit v rámci průměrné inteligence, bude mi nějaká složtější matika totálně na prd. Tak proč tím trápit někoho u maturity a navíc povině?? Nesmysl…
[10]: On se tě v životě taky nikdo nezeptá, kdy byla bitva na Bílý hoře a ono je dobrý nebýt úplně tupý a tušit, že se něco takovýho stalo. Stejně tak je dobrý tušit, co jsou to kvadratický rovnice. Akorát si myslím, že matika se neoprávněně přeceňuje jakožto měřítko chytrých studentů. (Částečně to férové je, protože matiku se nepovedlo v systému českého vzdělávání tak docela zkurvit jako jiné předměty.)
Ať si z matiky maturují ti,co na to mají měli zaměřený obor… Pochybuju, že pekař jak říkáš bude potřebovat bůh ví jaké odmocniny…
Posílám ti véééééélký placák.
Úplně jsem se v tomhle článku našla. Chodím na 8-mileté gymnázium a maturuju příští rok. Na matiku mám buňky po mamce, matikářce, a je mi jasné, že bych z ní nějak odmaturovala. Ale proč mi chtějí přidávat další nervy, když už tak budu mimo z chemie a biologie?
A velice jsem se zasmála při zmínce o upravování výrazů, to jsem se většinou smála i u písemky a pravidelně se řídila pravidlem ,,nelíbí se ti nějaké písmenko? Tak se na něj vykašli, škrtni ho a nějak to vypočítej bez něj" 😀
… už předem se děsím semestru matiky na medicíně… to bude snad horší než anatomie 😀
Nad tímhle jsem se naštvala pokaždé, když se o povinné maturitě z matematiky začaly vést debaty. Na matiku každý buňky nemá (pravdou je, že je třeba někdo nemá na češtinu, ale tu se každý na tu čtyrku nějak naučí a proleze), logicky se tedy musí výuka matematiky, jak píšeš, na jednotlivých školách a oborech lišit. Z mé bývalé třídy by ji nikdo z fleku nedal ani na té základní úrovni a už při velice snadném učivu tam lítaly kule. Předpokládám, že by maturitu zvládli při intentizivním učení tak 2 až tři lidi ze třídy 🙂 Pokud se má zpřísnit maturita tak, aby ji všichni neměli zadarmo, dá se to udělat mnoha důmyslnějšími a vhodnějšími způsoby.
Mám dotaz, co je diskriminant?
Ne, ona je vážně trochu diskriminace těch, co neumí počítat. Ano, ať je u maturit matematika jako na základce, možná trochu rozvětvená a složitější, ale ať je to v rámci možností každých studentů.
[7]: to jsou, ale jak moc je lehký ten snadnější, to netuším, nevíš, kde se to dá dohledat? A jo, seš divnej:D
no, matiku.. co by dělali umělecký školy? 😀
Na základce to byl můj neoblíbenější předmět. V přijímačkách na střední jsem byla v matice na prvním místě. A pak nic. Dostali jsme na čtyři roky takového troubu, který nebyl schopný naučit vůbec nic. Tím pro mě matika skončila. Co jsem tím chtěla říct? Že matika je snad nejsložitější na vysvětlování. Pokud nemáte dobrého učitele, nenaučí vás nic a tím pádem maturitě z matiky můžete zamávat. Ještě že jsem si mohla vybrat. U češtiny je to třeba jiné. V té jsou psané knihy a mluvíme jí, takže máme dost příležitostí se ji naučit. Angličtinu zase potřebuje pro budoucí povolání a krom slovíček a pouček to až tak složité není.
Podle mě už je jen nesmyslná celá ta státní maturita. Jak chceš srovnávat lidi z gymnázií a učňáků, které končí maturitou ?
Nelze předpokládat, že se ve škole snaží nás naučit něco užitečného. Oni se prostě snaží z nás udělat logické stroje, které nemyslí na nic kreativního, nic nevymýšlejí a nic neohrožují. Takže asi tak.
Předělat celý systém školství to chce, nejlíp hned.
[19]: Zásadní lapsus je právě i v tomhle. Pokud by se celá maturita konala v rámci školy, kdy si každá škola u maturity vyzkouší to, co z matiky byla schopná odučit, tak ano. Jestliže vyjdete z gymplu, kde máte matiku pětkrát týdně (plus, když se rozhodnete maturovat, bod a maturitní semináře navrch pro vás) a jestliže vyjdete ze školy třeba umělecký… Prostě se nenaučíte tolik i kdybyste byli génius, ve škole vám to nestihnou říct. O nástavbách nemluvě, ale těm to přeju. To by se zlikvidovat mělo. Vyučená kadeřnice fakt nepotřebuje mít maturitu a mě to totálně nezajímá, když k ní přijdu. Hlavně, že je šikovná a umí řemeslo. Nástavby k učňákům jsou zhovadilost.
"Matika se nedá naučit, matika se musí pochopit," je imho totálně zcestné prohlášení. Všechno se musí pochopit. Nic není soustava pouček, který stačí co nejsprávněji reprodukovat, protože to píšou v učebnici/řekla to úča. Ani angličtina, ani historie, nic. Učí se to takhle a u matiky to nejde a najednou všichni brečí, že ze středoškoláků je parta ne příliš kvalitně myslících opiček, který se vzmůžou maximálně na tupou reprodukci toho, co jim někdo řekl.
Střední školy by potřebovaly ne takovou pseudoreformu, ale reformu od podlahy. Na mnohých, co tu píší, je vidět, že jsou oběti toho "hlavně se tu jednu univerzální pravdu co nejpřesněji nabifluj". Ach jo. 🙁
[7]: Ale lazare náš drahý, to se přece ví ;):D
Jako student 4. ročníku SŠ a maturant (díky bohu ne z matiky) se pod tohle klidně podepíšu…
Chm. Jojo, na střední jsem matiku nijak nežrala, ale i přesto jsem se rozhodla z ní maturovat. Ano, myslela jsem, že zdechnu. Ale díky tomu jsem se zároven připravila i na přijímačky. Ted válčím na VŠ:D No, maturitu bych uzpůsobila dle zaměření školy. Mezi gymplem a střední odbornou školou je přeci jen rozdíl.
Jsem proti, jistě, ale ne proto že by mi matika nešla. Mám ji ráda, je to podle mého něco neskutečného, ale na druhou stranu vše užitečné se naučíte na ZŠ a matematika střední školy je vcelku na nic /tedy pořád ještě její uplatnění nevidím, třeba seto za rok změní/. Nelíbí se mi ten návrh hlavně proto, že jsem viděla, jak s ní někteří moji spolužáci či kamarádi na jiných školách válčí. Ale povinná maturita z cizího jazyka výhrou rovněž není, protože jak bylo výše podotknuto, ve všem se nachází logika a komu prostě chybí, tak má smůlu. Může se naučit slovíčka, vzorečky, postupy, veškerou gramatiku, ale nikdy to nedokáže dát správně dohromady. A o memorování by to být nemělo, člověk by měl vždycky pochopit princip, ne se zpaměti naučit milion frází.
ad maturita z cizího jazyka – na každé VŠ jsou zkoušky z cizího jazyka a z 90% s angličtiny, protože většina výukových materiálů je v čem? No v angličtině. Maturita z cizího jazyka, ideálně AJ, by tak měla být naprostý základ vzdělání a to nejen pro vysokoškoláky, kteří ji budou potřebovat jako sůl, ale i pro "běžné lidi", kteří si budou chtít třeba v zahraničí koupit aspoň blbý pivo nebo se zeptat na cestu. To je v praxi asi tisíckrát častější, než že budu potřebovat spočítat polohu úsečky v rovině.
[26]: Historikové mají povinnou němčinu, třeba. Z podstaty věci, teda. U nás je zase jazyk na příslušné rovině volitelný. Nikoli tedy nutně angličtina. Znám i vzdělané lidi, co se domluví jiným jazykem, než anglicky a obejdou se se bez toho. Takže klidně můžu říct, že si ten rohlík taky nepotřebovali nikdy koupit. Přestože ta anglina je tak užitečná a praktická a používaná. Není to jen o (ne)praktičnosti a o tom, jestli potřeba koupit si v cizině rohlík je akutnější, než spočítat rovnici. Vzdělaný člověk by měl mít tucha prostě o obojím. A maturant ať si prostě vybírá maturitní předměty podle toho, co potřebuje dál. Jdeš na matfyz? Tak matiku. Jdeš na humanitní obor? Tak jazyk. Ať si nepřidělává práci a smí dělat to, co umí. (Což bude i na VŠ.) Nechala bych to volitelně mezi oba předměty. (Jak spousta lidí neumí matiku, je dost takových, kteří prostě neumí jazyk a co s nimi, taky to není fér.)
Na matematiku jsem tupá jako poleno. Vím jen pár nesmyslů – např. zmíněný diskriminant a to jen proto, že je s ním jednoduché počítat (prostě se to nasází do kalkulačky).
Jsem ráda, že příští rok budeme mít na výběr, nakonec si asi dám raději ZSV, děják a zemák dohromady, sice je to taky hloupost, tři předměty najednou, ale lepší než matika. Zetko je prý jednoduché, tak jsem na to koukla a zauvažovala… A ne, logaritmy fakt ne, děkuji.
Maturita z matematiky nikdy!
http://www.reflex.cz//clanek/zpravy/43214/opravdu-nikomu-nevadi-ze-hloupneme.html
Povinná maturita z matematiky rozhodně NE, jakej přínos mi sakra dá tenhle předmět, když nemám logické myšlení? A víc se k tomu vyjadřovat nebudu, protože bych se akorát rozčílil… 😀
[26]: plně souhlasím. Svatá pravda.
Jsem na humanitním gymplu a musím ti dát za pravdu. Sice moje matematika je hodně osekaná, ale i tak tam je ode všeho ten základ, který mi je stejně k ničemu, jako kdyby jsme se učili i tu omáčku k tomu.
Maturity z matiky jsem se vždy bál jak čert kříže, protože bych ji prostě neudělal. Ale kdyby vypadal tak, jak bys ji chtěla vidět ty, tak by v tom žádný problém nebyl. I náš učitel, který nám na půl roku suploval matiku, řekl, že tři čtvrtě věcí z toho jakožto studenti humanitní větvě v životě nepoužijem a nemá cenu se to podrobně učit.
Jestli zavedou povinnou maturitu z matiky, tak ji neudělám. Na všechny přírodní vědy jsem tupá. Jsem v prváku, známka mi spadá ke trojce, vzorec pro diskriminant umím, ale k čemu mi to je, když se chci zaměřit na společenské vědy??
přesně, mám uplně ten samý názor… vím moc dobře že středoškolská matika mi bude úpně k ničemu, ale tak musím jí prolízt abych mohla jít na vejšku jakou chci
nejvíc se ale bojím povinné maturity z matiky, která se mě už bude týkat a je prý strašně těžká
holt někdy ty hlouposti musí někdo odskákat 🙂
Hele, Lum, a Reálka (PV) má údajně maturitu z matiky povinnou už teď. Celkem jsem si oddechla, že na Wolkrovi ji zatím nemáme, i když až za chvíli budu maturovat já, budeme ji mít povinnou taky.
Prý je někdo talent na jazyky a někdo zase na logiku, ale ty racionální operace, co se berou někdy v kvartě a v kvintě, už s logikou vůbec nesouvisí… Spíš to funguje na principu zapamatovat si nějaký nesmyslný postup v různých variacích (který ani kantoři většinou neumí rozumně vysvětlit) a někteří mají jen schopnost odhadnout, jaká variace se kdy hodí, nebo fakt nevím. 😀
Na známky našeho maturitního vysvědčení se nás stejně nikdy nikdo ptát nebude, hlavní je, abychom odmaturovali, je to stejné jako když někdo opakuje ročník (zajímá někoho, kdo měl jaké známky třeba v takovém druháku? Ne, ale když někdo opakuje, byť ze zdravotních důvodů, tak už se to připisuje inteligenci), čili jak někdo nesloží napoprvé maturitu, tak už je hloupý a má problém si potom třeba hledat zaměstnání.
Nevím, proč bychom měli mít předmět navíc. Říkají nám, že matematiku kromě škol jako DAMU, FAMU (…) potřebovat budeme vždy, ale na většině škol zaměřených na humanitní vědy ji potřebovat nikdy nebudem. A paradoxně, nějaký výpočet objemu a procenta se berou v sedmé třídě a už to nikdy neopakujem, padesát neznámých v jednom zlomku se bere pět let a nikdo to nikdy nevyužije v praxi.