Náboženství, církve, nesmysly a fanatismus

Včera jsem napsala článek, který je takovou docela smutnou alegorií na rozšiřující se islámskou víru (přečíst si ho můžete tady). A dnes, na přednášce z Kulturní antropologie, jsme zrovinka probírali náboženství, konkrétně iniciační obřady a byly dva referáty – na křest a biřmování. Jak jsem to tak poslouchala, musela jsem se smát a vlastně se smálo ve třídě více lidí. Smáli jsme se nad zbytečností těchto aktů, nad hádkami mezi katolíky a protestanty, jestli křtít děti nebo dospělé a jestli je máčet do vody celé nebo je vodou jen pokropit.
Ale pod mým smíchem bylo i zoufalství a němá otázka – PROČ?
Proč lidé po celém světě uctívají Bohy či Boha tak rozličnými způsoby je jasné – mají jiné zvyky, názory, tradice, každá kultura si svá božstva představuje jinak. Logicky je tedy i jinak uctívá a to je v pořádku. Ale proč, proč krucinál nesnášejí ostatní náboženství nebo dokonce vyvolávají pře v rámci náboženství jednoho, že jejich způsob je lepší než těch druhých nebo dokonce že cizí Bůh je horší, než ten jejich?

Já věřím v Boha – no věřím, jsem o jeho existenci skálopěvně přesvědčena. O existenci něčeho neuchopitelného, nepojmenovatelného, neměnného, věčného, moudrého a nádherného, že to svou chaboučkou lidskou myslí nemůžeme pochopit. Věřím v bytost, která stvořila tento Vesmír a dala mu řád, vdechla mu svůj život, své odhodlání a svou lásku a ano, že nás všechny miluje tak, jako malíř miluje svůj obraz, který právě dokončil, jako spisovatel, co se kochá svým dovedně napsaným románem, jako sochař, co přejíždí rukama po hladkém mramorovém těle nově zrozené Venuše.
Všichni bohové všech náboženství jsou silní, mocní a věční, jsou nekonečně spravedliví a stvořili náš svět nějakým namáhavým způsobem. Ať už na počátku bylo slovo nebo tma a nebo si bůh rozřízl břicho a ze své krve stvořil Zemi, jedno je jisté – to, že jsme tady považují všechna náboženství za zázrak a podle toho taky svému bohu či celému panteonu bohů náležitě děkují.
Potud je to správné. Potud je to v pořádku. Ale pak přijde první hádka a pak válka a pak nenávist a vše ve jménu boha, který je ať o nazveme jedním, třemi nebo padesáti jmény, ať mu dáme jednu podobu nebo tucet, stále tím jedním nádherným a láskyplným bohem, co nám vdechl život a daroval nám Vesmírný řád.
Pochybuju, že Bohu záleží na tom, jestli se mu někdo klaní směrem na východ nebo na západ, vlastně mám pocit, že je mu úplně putna, jestli se mu klaníte nebo ne. Je mu jedno, jestli vaše žena chodí zahalená v prostěradle jen s dírama na oči a nebo chodí světem nahatá, jestli klejete nebo jestli chodíte do kostela. Je jedno jestli mu říkáte „Bože“, „Jehovo“, „Alláhu“, „Krišno“ nebo „hej ty tam na obloze“.
Platí jediné pravidlo – bůh je bytost s nejvyššími vibracemi a abyste se mu přiblížili, je logické, že musíte zvyšovat své vibrace. S tím souvisí všechna ta přikázání o zdržování se tělesných a materiálních hříchů, o odpouštění, lásce, spravedlnosti a poctivosti. Nic více v tom nehledejte, nic více v tom není.
A čím víc nad tím přemýšlím, tím více nechápu. Jak můžou být lidi tak zabednění? Jak můžou tvrdit, ne, jak si můžou vůbec myslet, že nekřťený člověk je nehoden Boha? Že ten, kdo nevyznává jeho víru, je něčím míň? Že kdo neprovádí rituál, nemodlí se v určité době, nevěří v Krista nebo jí vepřové/hovězí/whatever maso, je míň hoden Boha než ten, kdo tyhle pičoviny dodržuje?
Jistě, pokud máte pocit, že Bůh vás nebude mít rád, když budete masturbovat, pak tomu tak bude. A protože to tak cítíte, prostě nehoníte. V pořádku. Máte pocit, že pokud nevykonáte pouť do Mekky, Bůh vás zatratí? Žádný problém, je to vaše přesvědčení a při „posledním soudu“ se s tím bude počítat. Ale nikdy a za žádných okolností nemůže někdo, kdo uctívá Boha, kterému říká Velký Kapesník, nutit někoho, kdo uctívá Boha jménem Almara, aby smrkal jako vyjádření úcty k Bohu, když almarák je zvyklý bouchat dveřmi od skříně!
V tom je krása a rozmanitost náboženství – že je každé jiné a přitom jsou v jádru všechna vlastně stejná. Monoteistická či polyteistická, všechna směřují k jedinému cíli a to jsou vysoké vibrace a setkání s Nejvyšším(i) ať už mu říkají jakkoli (a pokud vibrace nezvyšují, pak na to stejně dřív nebo později sami dojedou a my si s nimi nemusíme dělat těžkou hlavu;)).
Každý na to jde jinak, ale nejde na to jít špatně. Každý má Boha ve svém srdci a podle toho se k němu také chová. Dokonce i ti největší ateisti většinou věří v nějakou vyšší moc a když ne, pak věří alespoň v sílu lidského ducha a vzhledem k tomu, že ten je taky od Boha, je všechno v nejlepším pořádku. Ve víře neexistuje dobře nebo špatně, existuje upřímně a neupřímně.
A to se dostávám k fanatismu a slepé víře, což je mi oboje z duše odporné. Buď věřím, že je něco nutné a pak to dělám a nebo tomu nevěřím a pak to nedělám. Většina církví požaduje spousty zbytečných rituálů, ale dokud je věřící dělají rádi a věří v ně, pak nejsou zbytečné, ale užitečné. Stane-li se z nich však jen nicneříkající přežitek, víra se vytrácí a dostavuje se prázdnota.
S fanatismem je to ještě horší – já smrkám, abych uctil Boha tak ty to budeš dělat taky, protože je to tak jediné správné a basta fidli. Při této přílěžitosti jsem si vzpomněla na takové přirovnání.
Pět kamarádů se dívá na film – jeden leží na břiše na zemi a jí popcorn, zbylí čtyři sedí na gauči a jedí brambůrky. Ti čtyři zmlátí toho jednoho, protože se na film dívá špatně a ten jejich způsob je lepší a on ho bude dodržovat, ať se mu to líbí nebo ne.
Uchechtli jste se při čtení předcházejících řádků? Já taky. Co je to za pitomost, chtít po někom, aby se díval na film určitým způsobem? To je jako nutit někomu svůj způsob mytí nádobí, nanášení mýdla ve sprše nebo co já vím utírání zadku na WC. Proč zasahovat někomu do jeho soukromí a nutit ho dělat věci po mém, když je po svém zvládne sice jinak, ale konečný výsledek bude stejný?
Pokud se divíte stejně jako já, proč se nedivíte i tomu, že někdo někomu vnucuje svůj způsob uctívání Boha? Proč někdo zasahuje do soukromí druhého a vnucuje mu své zásady a normy? Popcorn nebo brambůrky, kříž nebo půlměsíc, zdá se jako by šlo o jiné věci, ale princip je totožný.
věřím v Boha/Bohy, si zvolím způsob, jakým jim dám najevo svou úctu, pokoru, vděčnost či cokoli jiného a sama jediná se za to jednoho dne budu zodpovídat (a nebo taky ne, kdo ví:)). Ne kněz, ne imám, ne druid, ne biskup, papež, patriarcha, dalajláma…já.
Víra v Boha je právo, ne povinnost a výběr způsobu praktikování víry je stejně nedotknutelným právem každého jedince, jako výběr způsobu, jakým si vytře svůj anální otvor po vykonání velké potřeby (uf, to byl eufemismus jak Brno:D).
Muslimové, co zabíjíte ve jménu svého Boha a nutíte své děti praktikovat rigidní rituály;
křesťané, co trváte na křtu a uznání božství Ježíše Krista, jinak „nepustíte“ člověk do nebe;
židé, co si bez obřízky a košer životního stylu neumíte představit své místo v ráji;
hinduisté, co podle tradic, jež vzešly od Bohů, rozdělujete lidi do kast už od narození;
jehovisti a šintoisti, buddhisti a lámaisti, katolíci, protestanti, evangelíci, pravoslavníci, šiité a sunité, pohané a uctivači model, vy všichni dělejte si co chcete, pokud to považujete za nutné a nezbytné, aby vás Bůh či Bohové měli rádi a dopřáli vám se s nimi setkat v ráji. Ale prosím vás, ze srdce a upřímně, nenuťte ke svým praktikám nikoho druhého.
Bohu je to totiž stejně úplně jedno…;)

55 komentáře “Náboženství, církve, nesmysly a fanatismus

  1. Mno… člověk je jen ubohá bytost, která nevidí dál, než jsou její hranice víry či poznání… Nemá snahu si myslet něco víc, než má naučeno nebo mu bylo dáno jeho kulturou… Jakýkoliv rozpor s jeho vědomostmi a vírou je okamžitě odmítán jako lež… Jenže víme vůbec? To, že v něco věříme ještě neznamená, že to, v co věříme skutečně existuje a že by se v to mělo věřit… Stejné je to s tím, co víme… Takže všechny ty svaté války byly, jsou a budou vedeny jenom proto, že se domníváme, že naše pravda je ta jediná správná… Už to samo o sobě vypovídá, že jsme jen tupé stádou jdoucí za tím, co nám kdo ukáže…

  2. Tak mi osobne sveho casu birmovani dalo strasne mnoho, ale to uz je tak davno a hodne veci z te doby bylo uz zapomenutych a neplati. Ale stejne tak proti birmovani nic nemam. Proc? Protoze to cloveku nijak ublizit nemuze.. maximalne bude nadavat na to, ze musi v sobotu rano brzo vstavat aby sel na pripravku 😀

    A o tom to je. Na delani jakychkoli ritualu, ktere cloveku vlastne ani ublizit nemuzou, ba naopak maji spise status "co kdyby.." neni nic spatneho.
    Ty pises, ze na to nejde jit spatne. No, jde i nejde. Jde na to jit spatne, pokud to nekomu ublizuje. To pises. Podle mne ale to nejvic spatne na tom vsem je, kdyz uz to doslo do takove miry, ze to cloveku bere svoboru. Samozrejme clovek nemuze zamenovat svobodu a anarchii. K tomu jsou zase ta pavidla, ktera jsou vlastne vsude stejna a maji tri zakladni pilire – nesmi se zabijet, nesmi se krast a nesmi se cizolozit. Tohle je vsude, i u toho budhismu. Je fakt, ze v dnesni dobe je nazor na cizolozstvi uplne jiny nez jeste treba i nejakych 50 let tomu, ale to uz je na svedomi kazdeho jedince. Protoze narozdil od prvnich dvou pravidel, za ten treti ti v civilizovanem svete nikdo nic neudela – maximalne, kdyz to clovek prehani, udela si tim neco sam (od pohlavnich nemoci az po ztratu harmonickeho vztahu). Doufam jen, ze ten nas super civilizovany svet jednou nedojde k tomu, ze se nebudou trestat ani ta prvni  dve pravidla 😀

  3. Tohle je nevyřešitelný téma v dohledný době stejně :), každopádně podle mě jsou ta náboženství každou generaci trochu mírnější… Dávám tomu 10 000 let a bude fajn.

  4. [2]: Když čtu o tom, jak vězňům pořád ulevují a chtějí zrušit tresty na doživotí a kdesi cosi tak se toho začínám obávat:D
    Jo a s tím, že na to nejde jít špatně – tak tam automaticky předpokládám neubližování nikomu, ale řekla bych proti jeho vůli – opravdu jsou ženy, co věří, že jim obřízka pomůže nebo aztékové, co jim vyřízli srdce byli šťastní, že půjdou k bohu touto cestou. Pokud si to přejí, dobrá, mě to přijde úchylné a špatné, ale oni to tak chtějí, myslí si, že je to správné a já to budu respektovat. Stejně jako jakékoli neškodné rituály jako třeba to biřmování, křest apod. Ale jak do toho někdo začne nutit mě, tak má smůlu, škodné neškodné, já tomu nevěřím, já to tak nechci.
    Svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého a to jasně platí i u náboženství;)

  5. Takovýhle článků by mělo být víc, aby se více lidem otevřeli oči a pochopili..
    Ale to, co dotyčná náboženství dělají dělají již stovky, ne-li tisíce let, aby se to změnilo bude potřeba spousta let a spota vytvalosti těch, co se to nebudou bát říci otevřeně a budou za to bojovat.
    Možná za pár stovek  let nebudou křesťané znát co je to křest, nebudou ho praktikovat, žídé nebudou žít košer životním stylem,…

  6. [4]: nj, s tou obrizkou je to dobry priklad. Akorat ze tam je to dano absenci vzdelani, ti lide veri, ze kdyz zena neni obrezana, tak umre nebo prijde katastrofa a tak. Pritom je to dano tim, ze neobrezanou zenu nebude nikdo chtit, tim padem nebude svatba, nebude rodina, nebudou potomci, nebude mit kdo obdelavat pudu, a pozdeji kdo zivit a starat se o starsi osoby v ramci kmenu na priklad. Ale, jak porad tvrdi Waris Dirie a mnoho dalsich, zrovna zenska obrizka neba s nabozenstvim nic spolecneho 😉 a muzska vlastne taky ne, byl to zvyk ktery vychazel z hygienickych potreb, to ze se to ujalo jako ritual je zase optazkou neceho jineho.. treba take nevzdelanosti.
    S tim nucenim do nejakeho rituali, i kdyz neskodneho.. jasne ze te nemuze nikdo nutit, tady je ale spis problem v tom, ze hodne lidi argumentuje tim, ze krest je delany vlastne nedobrovolne (to prameni ale zase z nevedomosti, krest cloveka nema nejak natrvalo zaradit do mista, odkud se uz po zbytek zivota nehne, ma tim byt odpusten prvotni hrich, aby clovek vstoupil do sveho zivota "cisty"), nebo ze k dalsim ritualum nuti vlastne deti rodice. Treba muj bratr by se nejspis bez birmovani obesel, ale chodi na pripravku, protoze tak nejak proste musi. Jenomze, u nej je to vsechno lenosti, to ze se mu nechce rano vstavat, ze se mu nechce cist nejake veci k tomu, hledat si to nove jmeno, ucit se ruzne veci z katechismu a tak. Pritom by mu to i mohlo neco dat. Takze proste tezko rict, kdy vlastne rodice maji pravo deti do neceho takoveho nutit, v kolika letech jsou deti vazne schopne si rozhodovat o tom, co pro ne jejich nabozenstvi znamena a co jsou pro nej schopni udelat. Jedine s cim ale nesouhlasim je nazor, ze dite ve treti tride neni s to pojmout celou hloubku ritualu sv. prijimani. To je blbost. Deti dokazou casto pochopit viru v Boha daleko lepe, nez dospeli (a uz kor nez pubertaci, kteri maji konfirmaci v uz starsim veku u protestantu).

    [5]: dobre napsane 😉

  7. Podle mě je víra naprosto osobní věc. Jestli ji někdo potřebuje sdílet s ostatními a vykonávat rituály, fajn jejich věc, ale neměl by nic vnucovat jiným. Pro mě osobně bůh nemá konkrétní podobu, všechno je jeho součástí, něco jako buňky v lidském těle nebo atomy v molekulách, tudíž by pro mě nějaké "uctívání" nemělo význam.

  8. Já si laicky představuju Boha jako hodného tatínka, který má rád všechny svoje ovečky, bez ohledu na to, jestli chodí v šátku, navštěvují kostel nebo neprovozují žádný rituál.
    Proč by mě měl Bůh zatratit, ačkoli já osobně se nemodlím, že ? Proč by mi někdo měl říkat, jak to mám dělat, že mám chodit do kostela, když já cítím jako vhodné v něco věřit jen uvnitř sebe samé ?
    A jestli mi někdo řekne, že modlit se musím, že jinak mě Bůh zatratí a že si teda můžu vybrat, jestli budu radši zatracena nebo se modlit začnu, (i to už jsem slyšela, proto tuhle myšlenku používám), tak pěkně děkuju.
    Takovou víru nepotřebuju a to, že se budu nazývat křesťanem s díky oželím. Takový systém se mi vůbec nelíbí.
    Lúmm, souhlasím s tebou, co se týče tohoto článku, do puntíku.
    Mně osobně jsou nejblíž východní "náboženství" (filosofie ? učení ? – nevím, jak to přesně pojmenovat) jako hindiuismus a buddhismus.
    Žádná autorita, kterou budete poslouchat, jinak bububu, špatně dopadneš, člověče. Jenom my a náš osud v rukou a v podstatě "jak si to uděláš, takové to budeš mít". Je to na každém, žádná dogmata, zákazy a příkazy. Kdo se jak chová, tak si to potom patřičně taky "vyžere"
    Pravděpodobně to vysvětluju velmi laicky, ale snad to nevadí, pro ilustraci, v čem souhlasím s Lúmenn, co se mi nelíbí a co naopak ano.

  9. Zdravím. Tak přesně tato věta mi něco připomíná: "Ale proč, proč krucinál nesnášejí ostatní náboženství nebo dokonce vyvolávají pře v rámci náboženství jednoho, že jejich způsob je lepší než těch druhých nebo dokonce že cizí Bůh je horší, než ten jejich?" no připomíná mi to stav při sjednocení všech studentů magie pro jejich vlastní lepší pozici ve světě. Mnozí studenti magie pravděpodobně nechtějí se sjednocovat s kýmkoliv kdo třeba i skutečně magii (i prakticky) studuje. Nechtějí se řídit podle jádra (nejdůležitější principy v praktické magii) ale řídí se mnohdy raději podle takzvaného obalu (filosofický obal okolo magie) okolo magie a tak si myslí že i méně významné věci mají vliv na studium magie. S tímto způsobem přijímání studentů ničeho nikdy nedosáhnou. To jen tak pro přirovnání s tím tématem o náboženství v rámci kterého by se dala napsat podobná otázka "ale proč krucinál nechtějí přijímat ostatní organizace mezi sebe kohokoliv kdo skutečně studuje magii a rozumí jádru a přijímají jen toho kdo se jim jako člověk líbí?" nebo "ale proč krucinál studenti magie se vyhledávají podle okrajových věcí v magii a ne podle jádra studia magie?". Odpověď je asi jednoduchá – jstou tvrdohlaví a nechtějí přijímat kompromisy. Tak tomu asi mezi studenty magie je. A právě proto (také) se nikdy nesjednotí tak jak by měli se sjednotit. Takže to bylo jenom takové přirovnání náboženských problémů s problémy v oblasti studentů magie. Je to hodně podobné. Názorů samozřejmě může být mnoho.

  10. [9]: ososbne si nedokazu predstavit Boha, ktery by cloveka zatratil jen proto, ze se kazdy den nemodli nebo nechodi do kostela. Spousta lidi ale veri v opak, tak je to jejich vec.. Na druhou stranu znam ale hodne krestanu, kteri se porad modli a do toho kostela chodi a prijdou mi mnohem pohodovejsi, hodnejsi a lepsi lide nez ti, co jsou treba ateisti (ba dokonce zanm i jednu "buhistku" a je to namyslena prachata frajerka, ktera na sebe vzdycky potrebovala upozornovat a to jeji mahćhrovani kolem budhismu ji v tom vzdycky pomahalo :D).. tim chci rict, ze pro me je dulezite jak se clovek chova a co ma v hlave, ne v co veri..

  11. Já si věřím v to, co jsem si vymyslel a to mi stačí. Nic víc nic míň.
    A se článkem souhlasím, aby vztahy fungovali mezi odlišným vyznáním navzájem, je potřeba tolerance. To v tomhle světě ale jaksi chybí, každý říká, že je tolerantní, ale ve skutečnosti není.

  12. [13]: No, jasný, to se může odvíjet od sebe. Tj. Když budu věřit, že je něco špatné, tak to dělat nebudu. Pokud věřím v poznání, budu směřovat k poznání. A o tom to je. Není potřeba jednotná víra, každý může mít vlastní víru, která, aby byla správná, musí směřovat ke správným věcem.

  13. myslím, že kromě boha/vesmíru/vyššího principu může taky existovat ještě hodně bytostí, které mají osobní zájem na tom, aby je uctívalo co nejvíc lidí… a to jsou pak IMHO ti, co o sobě prohlašují, že jsou "tím jediným pravým bohem". něčemu takovému nedůvěřuju už z principu. vesmír nic takového netvrdí, ten prostě je…

  14. Btw: co se týče písně pro tento týden, Edguy je dost dobrej, hodně mi to připomíná FreedomCall, ti hrajou Speed metal, pro mě je to odreagovačka 😀

  15. [20]:
    jj, nedávno jsem zrovna o jednom takovém četla v enigmě. řekl že je ježíš, ale že nedělá zázraky, aby lidé prokázali svou víru a měli to těžší! 😀 já myslela, že se počůrám smíchy, když jsem to četla 😀

  16. Křesťanství se mi nikdy ani trochu nelíbilo, islám taky ne… To spíš hinduismus, egyptské náboženství atd… Prostě kde je víc bohů. Já si věřím ve své vlastní bohy -> v jednu nejvyšší bytost, "rozdělující" se do dalších… Věřím si v to sama a odmalička a jinejm lidem to může bejt úplně jedno!! 🙂

  17. To je fakt zajímavej článek…v podstatě máš pravdu. S křestem tak nějak souhlasím, ale nesouhlasím s křestem malých miminek. Pokud se člověk nechá pokřtít ve věku, kdy o tom může přemýšlet, pak ano, ať si dělá co chce, když mně to neškodí

  18. Milá Lúmen!
    Přečetla jsem si Tvůj článek a nedá mi, abych na něj nezareagovala. Mám několik výhrad, které bych zde ráda vyjádřila.
    Nejprve mě zarazilo srovnání úvodu či začátku článku a následně rozebíraný obsah.
    Navazuješ-li na křest a biřmování, z nichž oba jsou katolické rituály, ten druhý výhradně, docela se divním celkovému pojetí článku, které rozebírá náboženskou intoleranci a násilnost. Snažila-li se katolická církev násilně vnucovat lidem jiného vyznání svoji víru, pak, domnívám se, můžeme mluvit o minulosti (středověk, inkvizice, mocenské zájmy v Jižní Americe atd..). V minulém století církev vyjádřila něktré své pohledy na ostatní náboženství v dokumentu druhého vatinkánského kocilu Nostra aetate, kde mj. tvrdí, že si váží všeho dobrého na ostatních náboženstvích. Středověký názor, že spásy mimo církev není, je již překonán. Osobně jsem se nesetkala s tím, že by církev někoho nutila ke křesťanství. (Zajímalo by mě, zda Ty ano, popř. v jaké situaci.) Proto mi připadá poněkud nevyspělé mluvit takto k současné situaci. (Okrajově předpokládám, že ladění referátu mohlo být podobně nekriticky kritické, což ale na univerzitě považuji za nevědecké a především nevhodné.)
    Jestliže s tímto článek počítá a naráží na jiné problémy/náboženství/církve, je nejspíše třeba více to zdůraznit a zkonkretizovat. Takovéto spojení úvodu a obsahu je totiž poněkud zavádějící.
    Všeobecně rituály považuji za velmi důležitou věc, která v naší společnosti postupně mizí (alespoň ty starodávné a klasické), a jejich absence může přinášet různé problémy. Proto mi připadá přinejmenším infantilní smát se něčemu takovému, neřku-li tvrdit, že jsou zbytečné. (Doporučuji přečíst si knihu Oidipus a hádanka života od Dethlefsona). Takto staré ( a dokonce iniciační) rituály mají svůj hluboký smysl, který, nechápeme-li ho, ještě neznamená, že je nepodstatný.
    Tvrdit, že "všichni bohové všech náboženství… jsou spravedliví" může podle mně pouze člověk, který všechna (!) náboženství poznal. Ani já bych si toto netroufla tvrdit, i kdybych měla o náboženstvích veliký přehled. Také proto, že pojetí spravedlnosti je záležitost nikoli objektivní, nýbrž ovlivněná kulturou a prostředím.
    Tvrdit potom, že všechna náboženství jsou vlastně stejná, mi přijde snad ještě více krátkozraké a upozorňuje to na hlubokou neznalost alespoň největších světových náboženství.
    Váženě by mě zajímalo, co jsou to vibrace, a jak se jimi přibližuje např. křesťan nebo muslim ke svému Bohu, když se v těchto náboženstvím o vibracích nemluví. Nepovažuji za vhodné takto zaměňovat pojmy.
    Ani já neznám všechen význam náboženských přikázání natolik, abych si troufla tvrdit, zda v nich je něco víc či není (než přiblížit se bohu). Ty ano?
    Musím říct, že při čtení přirovnání o náboženském fanatismu a sledování filmu s popcornem, jsem se v duchu rovněž uchechtla. Ovšem nikoli nad obsahem tohoto vyjádření, ale nad primitivností jeho formy. Dospělý kriticky smýšlející člověk dle mého takovéto přirovnání nepotřebuje, aby pochopil základní myšlenku. Bohužel žádnou hlubší jsem v něm nedokázala najít.A proto mi přijde přinejmenším zbytečné. Oprav mne prosím, mýlím-li se.
    Souhlasím s Tebou,že pouze každý sám jsme zodpovědní za to, jak jsme prožili svoji víru/nevíru/náboženství/…, a tuto zodpovědnost za nás neponese nikdo jiný, ani církevní hodnostář. Obávám se ale, že tento postoj mí i církev.. Nerozumím tedy tomu, proč to vlastně zmiňuješ.
    S kritickým uvažováním mě nad Tvým článkem napadá ještě mnoho dalších otázek, nicméně nemám tolik času ani chuti (a myslím, že by to ani nebylo záhodno) je zde rozebírat.
    Dovol mi ještě zmínit se poněkud intuitivněji a emocionálně:
    Myslím, že chápu některé Tvé postoje a v dobré víře bych s nimi mohla souhlasit. Jenže článek na mě působí asi tak, jako když malé nerozumné dítě bouchá pěstičkami do dubového stolu se skálopevným přesvědčením, že ho co chvíli prolomí. Člověk se jen pousměje a s pokrčením ramen řekne: "A co?" Jestli cítíš potřebu vyjadřovat své názory na úrovni (dejme tomu, že vyšší.. 🙂 ), doporučuji jednak se o věci hlouběji a kvalitněji zajímat, jedna začít kriticky myslet (tedy i ke kritice samotné).
    Jestli spíše cítíš potřebu hlavně hlasitě, bez přemýšlení a hledání vyjadřovat svoje názory a zachovávat v tom tak nějak klasicky rigidní postoj, pak se Ti to podle mě celkem daří a jsi na dobré cestě.

  19. Amanda Rýbová: Druhy Vatinansky koncil jsem tu zminovala jiz nekolikrat, stejne tak zmenu pohledu cirkve stare a novodobe.. Ale lide tady si stejne budou nadale myslet svoje a mne uz nebavi to vysvetlovat porad dokola, takze diky za tvuj komentar, i proto, ze snad diky tomu jakym stylem je napsan (a ten styl mi obcas proste nejde), primeje nektere zde o tom opet premyslet.

  20. [27]: Milá Amando, takže popořadě – křest a biřmování zmiňuji pouzě proto, že mě v té souvisloti napadl tento článek. Nic víc, nic míň, kdo čte pozorně to pochopí.
    Za druhé ano rituály mají svůj smysl, ale jen pro lidi, kteří jim věří. O tom je celý článek, proto nechápu, proč mi cpeš do úst nějaké pitomosti o tom, že křesťani nutí někoho k víře. Nikde to netvrdím, i když, je rozdíl mezi nucením k víře a jemnými náznaky "můj postoj je ten jediný správný"? Pokud ne, pak křesťani někomu svou víru nutí:) Tedy aspoň ty s nimiž jsem se pustila do debaty.
    Za třetí – to s těmi vibracemi neřeš, pokud se o toto téma nezajímáš. Pro člověka, co metafyziku neuznává je to zbytečná informace. To, že se ale každý snaží přiblížit Bohu/ům je z velkých poly i monoteistických náboženství zřejmé, stejně jako to, že Bohu/ům projevujeme svou vírou a rituály vděčnost. Což je obé v článku zmíněno tak jasně, že jsi při své znechucenosti patrně nečetla pozorně;)
    Za čtrvté – samozřejmě neznám všechna náboženství a uznávám, že tento termín se může zdát trochu zavádějící. Čerpám-li však pouze ze všech níže vypsaných náboženství (což jsou i ta nejrozšířenější), pak jsou moje závěry správné.
    Za páté – ty jsi patrně dospělý a přemýšlející člověk, když ti přirovnání, které je velmi primitivní, přijde zbytečné. Ale možná když se rozhlédneš kolem sebe zjistíš že všichni lidi nejsou tak chytří a chápaví jako ty. A taky – mě prostě baví hrát si se slovy a přirovnáními a tak si s nimi hraju, že tobě přijdou primitivní je mi moc líto, možná bys neměla číst internetové blogy ale nějakou hodnotnější literaturu, aby sis svůj vytříbený vkus nezkazila;)
    A konečně za šesté – ten tvůj pokus o kritické zhodnocení článku nakonec jsem upřímně řečeno moc nepochopila. Vlastně jsem celkově nepochopila, co jsi mi chtěla říct. Že jsi křesťanka a urazila jsem tě? Pak se omlouvám, ale potrefená husa nejvíc kejhá a pokud bys nečetla jen řádky, ale i mezi nimi, došlo by ti, že ta hlavní myšlenka skrytá v článku je zaměřená na muslimy. Článek o tomto náboženství byl totiž tím nejhlavnějším, co mě k napsání článku o náboženství a fanatismu vedlo. Ale to kromě tebe zjevně všichni pochopili.
    Nenavážím se do křesťanské církve, nevyčítám jí její zločiny, dokonce ani nebouchám pěstičkama do stolu (proč taky, když to co je v článku stejně všichni vědí a není nutné žádnou pravdu obhajovat?). Takže příště buď pozorně čti, zejména mezi řádky a nesnaž se hledat v mých článcích něco co v nich není:)

  21. Myslela jsem,že mužská obřízka je v bibli vysvětlena jinak,že to tehdy s hygienou nemělo nic společného, ale zřejmě jsem bibli špatně četla. Je fakt, že bibli psali různí autoři a každý autor si tam dá to svoje …ženská obřízka je úplně o něčem jiném…znám i jiný důvod proč se dělá. Ale to by bylo asi na delší pokec.

    Také mi nevadí, když lidé věří v něco jiného než já. Ať si věří, ale ať s tím neobtěžují mě a nebo druhé lidi (svaté války atd…) Akorát nevím co si mám myslet o "rčení" Bůh stvořil člověka k obrazu svému. Proč se pak máme za něco stydět? (třeba za tu masturbaci…hehe zajímavý příklad … je to dobrý chlupaté dlaně ještě nemám) Proč se máme stydět, když nás Bůh takové stvořil. Asi to je moc složité téma…

    Každopádně článek se mi moc líbil :o) Myslím, že v době chřipek bude frčet bůh zvaný "Velký Kapesník" :o))) Ještě, že nejsem katolík…nechtělo by se mi vstávat brzy v sobotu, abych chodila na přípravku…proč to dělají v sobotu ráno? To nemají nějaký jiný termín? :o)

  22. [30]: rceni k obrazu svemu se tyka vzhledu, ne chovani, Buh je dokonaly, lide ne, Buh je taky nedokonale stvoril, dal jim svobodnou vuli, ale take svedomi. K cemu by mu taky byly postavicky, ktere by se chovaly za vsech okolnosti vzorne a sly by tak jeden za druhym do nebe? Samozrejme ja verim v evolucni teorii, jen ti to vysvetluju..;)

  23. [30]: jo promin jeste s tou sobotou.. ja ti nevim, dycky takove veci meli v sobotu. Jako, oni knezi nesedi od rana do vecera na fare, tak to delaj kdyz maji cas 😀 kdyz jsem chodila na pripravku ke svatemu prijimani tak to byvalo taky v sobotu rano a nevadilo mi to.. ale birmovani se uz provadi v pubertalnim veku, kdy jsou decka zvykle chodit v patek parit, takze je to na nic 😀 ale tak zas tak brzo to neni, asi v pul desate.. i kdyz, pro me je brzo vsechno pred desatou 😀

  24. Onni … díky za vysvětlení…já myslela, že se to týká i chování (k obrazu svému) … v půl desáté? no je fakt, že jsem si myslela, že to je třeba v 6 nebo v 7 ráno, ale půl desátá je pro mě taky brzo :o)))

  25. [34]: chovani ne, to by nemelo smysl, kdyby lide byli stejni jako jejich stvoritel 😉
    no, oni to maji nejak rozdelene na ceskou a polskou pripravku, ta ceska je jeste driv, ale nevim v kolik presne.. navic, v sobotu je pro me brzo vse co je pred polednem 😀

  26. Skvělý článek, souhlasím s tím.
    Pocházím z křesťanské rodiny a byly doby, kdy jsem chodila do kostela. Ne že bych nevěřila v Boha, to věřím pořád, i když absolutně netuším, co/kdo to je a bikdy jsem ho neviděla, ale vzhledem k pomatesnoti lidské existence nepochybuju, že je NĚCO nad vším. Když si hraju na poetu, tak tomu říká lůno věčnosti 🙂
    Ale odmítám tam chodit poslouchat lid,m co neumí číst mezi řádky, nechápou smysl Bible a hlásají, že se zbloudilé ovečky musí napravovat. Tomu říkají tolerance. . . ? Stejně jako říkáš ty, i já si myslím, že Bohu je srdečně jedno, jakou myšlenku vyznávám, a nikdo nemá právo určovat, co je a není špatně.
    A ještě jednou bravo, výstižný článek! 😉

  27. [27]:
    Promiň že se vnucuji do vašeho rozhovoru, ale mě odmalička nutili sami církevní stoupenci. – Ne církev oficiálně, ale všichni ti co jí vyznávají do toho větším či menším násilím neustále někoho huškají, manipulují. Mám s tím velice smutné zkušenosti.

  28. [37]: dokud budou lidi brat vsechno jen subjektivne, jednat na zaklade vlastnich zkusenosti bez schopnosti divat se na veci objektivne a zjistovat si nove veci a nazory, nic se nezmeni k lepsimu..

  29. [38]: musím souhlasit s Petrem Panem, objektivita neexistuje a nikdy ani existovat nebude;) Každý z nás vždycky bude všechno posuzovat subjektivně a já na tom nevidím nic špatného, naopak je důležité se nesnažit hledat nějakou jedinou pravou a objektivní pravdu, ale uznat, že můj názor je stejně subjektivní jako názor kohokoli jiného.

  30. [42]: Objektivita existuje ale určitě ne na téma víra  , náboženství a podobně.
    Jinak  k článku a kritice obojí zajímavý, nutí k zamyšlení , víra proč ne? Ale v co věřit a jak dát virů najevo to už je dost problém, jedni činí tak a druzí onak a všichni mají zato že v dobré víře:-) .Já osobně nemám pocit že v dnešní době někdo někomu nutí svojí víru a přesvědčení a pokud ano věřím že se s tím každý vypořádá po svém.

  31. [43]: utocnosti? Promin Lumenn, ale to neni utocnost, to uz je pouhe apaticke vyjadrovani spojene s rezignaci.. porad vic a vic mi to tady prijde smesene a po tve posledni reakci na Amandu, kde jsi i de facto rpiznala, ze na tenhle blog chodi sami idioti, jsi opet jen ukazala to, co mi na tobe vadi – menis nazory ze dne na den nebo je upravujes zrovna podle toho jak se ti hodi, zacinas mi pripadat pokrytecka, neumis byt objektivni (jiste, obcas to ani nejde a obcas je to i knicemu, ale obcas je to opravdu velice potrebne), ne proto, ze objektivita neexistuje, ale proto, ze to prostre neumis, nechces takova byt a hlavne si to ani nechces priznat. Je mi jasne, ze si zas budes myslet svoje, ale ja ti to nerikam jako vytku, nybrz ti to rikam jako tvoje kamaradka, coz myslim ze jsem a taky jako clovek, co travil na tomto blogu kazdy den a neco mu daval, a ted uz jen pri pomysleni na to co se tady zase ukaze se mi nejak prevraci zaludek..

  32. [45]: můžeš mi říct, kde konkrétně jsem přiznala, že na tenhle blog chodí samí idioti? 😀  A kde konkrétně jsem změnila názor? Fakt to tam nemůžu najít;) A stejně tak nemůžu v článku najít urážky křesťanů, kterých se poslední dobou snažím vyvarovat, protože jsem určité věci (zejm. díky tobě) už dávno pochopila:)

  33. Lumenn:
    "Za páté – ty jsi patrně dospělý a přemýšlející člověk, když ti přirovnání, které je velmi primitivní, přijde zbytečné. Ale možná když se rozhlédneš kolem sebe zjistíš že všichni lidi nejsou tak chytří a chápaví jako ty."// jinak receno, priznala jsi, ze musis lidem co ctou tve clanky vysvetlovat veci pomoci jednoduchych schemat, jako treba to s tim popcornem, protoze jim to jinak nedochazi 😉
    a ty zmeny nazoru vidim prave v tom krestanstvi, i kdyz si myslim, ze ten clanek o tom puvodne ani nemel byt.. no, jsem rada ze se nekterych vecem snazis vyvarovat (snad i diky mne), ale opravdu to ted vypada, ze jeden den plkas na cirkev a krestany a druhy den delas uplny opak jen proto, aby se do tebe lide jako Amanda nenavazeli.. nebo treba to posledni smazani komentaru.. netvrdim ze ta debata tam byla smysluplna, a ze to smazani zpusobilo nejakou vaznou katastrofu, ale takove debaty se zde na blogu vedly odjakziva a casto jsem v nich figurovala i ja, a tys to nikdy nesmazala, protoze to bylo jakousi soucasti tveho presvedceni.. ted najednou, udelas bububu a komentare jsou zastaveny. Ne zeby se mne to nejak dotklo, je mi to jedno, jde mi ale o ten princip, vis.. tak to na mne proste pusobi, mam pocit, ze si hodne veci neuvedomujes, jen se vztekas a pak to jednoduse zapiras.. ze treba v soukromi reknes neco reknes a na blogu ne.. jasne ze je rozdil mezi debatou mezi 4 ocima a blogem, ale to ty sama prezentujes svuj blog jako okno do tve duse, vis 😉 ale ja mam pocit, ze svym ctenarum prezentujes i neco, co neni, a naopak to co je, tady nedas, ackoli chces tvrdit, ze je blog tvym prostrednikem. Proto mi to prijde trochu pokrytecke.. no, snad jsem to vysvetlila a prosim se zase nevztekej, ja to nemyslim nijak utocne, jen ze to ve mne blouma docela dlouho, tyhle pocity 😉

  34. [47]: aha tak tos to pochopila trochu jinak než to bylo myšleno, ale jo chňápu:D
    A s těma křesťanama – hele, církve nemám ráda a mít ráda ji nebudu, náboženství mi nevadí už léta, naopak, některý myšlenky jsou vážně fajný, ale to už jsme tu řešili. A ano – zejména proto, aby mi lidi nenadávali, se snažím jakýmkoli řečem vyvarovat, o hádky nestojím a moje argumenty na toto téma jsou hodně subjektivní. Takže se do toho ani nepouštím.

    No a ty komenty – Onni, probůh, to nemělo co dělat s tématem článku a i kdyby aspoň trochu mělo, bylo to fakt debilní a zbytečný, joo neřeknu, kdybyste tam něco řešily, nad něčím debatovaly, ale vy už jste se tam X komentářů jen urážely a předháněly jak malý děcka. "Já znám víc kapel" "nee jáá" – to je pod úroveň nejen mou, ale i vaši. Takže jsem to smazala, žádný bububu, prostě mě to sralo a tak to šlo pryč, zbytečný kecy na zbytečný téma.

    A máš pocit, že na blogu jsem jiná než v soukromí? No jasně že tu neprezentuju 100% všeho, ale většinu věcí ano a rozhodně nemám pocit, že bych si tu vymejšlela, ty jo? A to se nezlobím ani nevztekám, jen to prostě nevidím a ty možná jo – a možná taky ne, přece jen se zas neznáme ani osobně nějak úplně dokonale, ale zas víš něco víc, než jen čtenáři, ale nevím, fakt nevím, nemám pocit, že bych tu vystupovala nějak jinak:)

  35. [48]: ja chapu ze se nechces hadat, ale kdy vidim napsano "Nenavážím se do křesťanské církve, nevyčítám jí její zločiny," tak docela cumim jako..

    Jak rikam, takovych debat tady bylo mraky a zatim jsi je nemazala. Ted ano.

    No, ty ten pocit nemas, ja proste ten pocit mam. Nebudu tady psat konkretni veci, protoze to jsou treba i veci, ktere si myslim, ze nechces aby tady lide vedeli, nebo to neni jejich vec, nebo proste nejsem z tech co by dal vykladali veci, ktere jim nekdo rekl, i kdyz treba ani neupozornil na to, ze je to duverne.. jen ti rikam, jaky z toho mam pocit a ze mi to zavani pokrytectvim. Tot vse.

  36. [49]: myšleno v tomto článku, to je snad jasné:)
    No a klidně to sem napiš, já nic neskrývám, nevím, co bych nechtěla aby lidi věděli, protože z mýho pohledu nic takovýho není a nemám se zač stydět, a hlavně mě to zajímá a nechce se mě čekat než budeš třeba na icq;)

  37. [31]: Jak vypadá Boh? 😀 hm… tiež téma na dlho. Boh nie je duchovná bytosť, to si len my ľudia tak vysvetľujeme, aby sme ho ľahšie pochopili. Rovnako, ako keď povieme dieťaťu, že deti nosí bocian, nebudeme ho zaťažovať sexom 🙂 tak ako je naznačené v Biblii – že je to nejaký dobrý týpek na nebi čo riadi svet – je to len aby sme lepšie chápali, lebo aj tak NIKDY nepochopíme. Boh je vesmír, láska, život, mechanizmus, učiteľ, – vidíš, ani ja to neviem dobre opísať. Lebo som len úbohý nechápajúci človek.

  38. článok, nad ktorým je dobré sa zamyslieť. Ja osobne neverím v nič a keď niečo vzniklo… tak si osobne myslím, že to vzniklo samo 😀 Takže tiež neverím na raj, na nebo… ešte stále s takou malou dušičkou verím v budúce životy… lebo ak by som už úplne navždy naveky vekov mala stráviť niekde v raji… vždy ma pri tom mrazí… 😀
    Tiež sa niekedy zastavujem nad tým, že prečo by nás mal "ten hore" milovať? Možno sme len malé bodky z nekonečno bodiek na svete. Ako na niektorých hrách 😀 Vlastne trocha váham, či mám tento koment vôbec odoslať. Je to môj názor. Tak ma prosím neodsudzujte 😉 Sama som ešte pred niekoľkými rokmi verila… ale časom to nejak… opadlo 😀

  39. Naozaj zaujímavý článok. Plný dobrých a presných myšlienok! Aby som to povedala dopredu a narovinu – som kresťanka. Veľmi sa mi páči, že vo svojom článku nehovoríš nič naozaj urážlivé a som si istá že pokiaľ naň nenarazí niekto fakticky zaškatuľkovaný, tak sa ho to nemôže dotknúť. Viera je totiž veľmi citlivá vec, a preto sa mi tvoj článok veľmi páči 🙂 . Podľa mňa krst – aspoň pre mňa to nie je nijakým ultimátom, ale iba znakom túžby, priblížiť sa k Bohu 🙂 . Sama som videla pár malých zázrakov a zmien v mojom živote, preto si myslím, že určite Bohu na nás záleží. Podľa mňa určite nie je pravda, že muslim či hinduista sa nemôžu dostať do neba – vlastne pokiaľ viem, to ani Cirkev netvrdí. Pretože Boh je spravodlivý a hľadí na VŠETKY okolnosti života jednotlivca 🙂 . Dúfam, že som sa vyjadrila zrozumiteľne 😀 a aspoň ma niekto pochopil, čo som chcela povedať.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.