
Dnes máme pátého července a v tento den před nějakými dvanáctisty lety přišli na Velkou Moravu dva pánové z Byzance, kteří se tu rozhodli šířit křesťanskou víru. A když už máme to krásné výročí začátku konce pohanských dob, myslím, že není od věci poslechnout si k tomu trochu muziky.
V předešlém článku se rozplývám nad novým CD kapely Barbar Punk a přináším i pár ochutnávek z toho, co na něm najdete – no a u Barbar Punku ještě chvíli zůstaneme. Jedna z jejich písní se totiž jmenuje 863 a pojednává o Cyrilu a Metodějovi a o tom, jakou paseku nadělali v pohanských srdcích a duších našich předků.
Nechci se nikoho dotknout a proti křesťanství jako takovému (ovšem církev, to už je jiná) nic nemám, ale název článku jsem si prostě odpustit nemohla – za a jde samozřejmě o zřejmou provokaci, která přiláká čtenářstvo, ale za b je to moje oblíbená věta, pronášená basákem Barbarů Dejvem na koncertech před tím, než tenhle song začnou hrát a jako taková k této písni neodmyslitelně patří.
Takže – všechno nejlepší ke státnímu svátku, ať už patříte ke křesťanstvu, pohanstvu a nebo jste třeba hinduisti, hlavně že máme den volna, ne?:)
Barbar Punk – 863 (alias Dva mudrci)
😀 Já nemám slov – možná jen připojit psané slovo, protože z hudby nerozumím všemu, ale hrozně se mi líbí melodie.
fajná píseň 😀
No, ono je to trochu složitější, Cyril a Metoděj jsou sice první na ráně, koho obvinit z konce rodnověří
z našich zemí, ale stejně jsme tomu v raně křesťanské Evropě nemohli uniknout (s vyjímkou možnosti následovat např.
osud lužických Srbů a podlehnout dobyvačným vypravám s tak šlechetným cílem, jako je "boj s pohany a tmáři").
Křesťanství a jeho šíření se stalo mocenským nástrojem a zástěrkou pro dobývání území. Kdo vzdoroval, byl semlet.
Cyril s Metodějem byli dokonce pozváni, nepřijeli z vlastní iniciativy sem svojí víru šířit ohněm a mečem. To je sice neomlouvá,
ale v tomhle bych na ně nekoukal jako na symbol zla. Ale s jádrem článku samozřejmě souhlasím, taky jsem se dnes s úšklebkem
pozastavil, cože se to kurva "slaví".
[3]: no jasně, politika a moc, to hlavní provázelo šíření křesťanství v raném středověku, rozhodně je nepovažuju za nějaký symbol zla a to ani Barbaři, ale přece jen si museli rejpnout:)
Souhlas s Martinem ale písnička dobrá ,)
Jenže křesťané, potažmo přímo Cyril a Metoděj taky, se dost velkou měrou zasloužili o rozvoj vzdělanosti a tím pádem taky kultury.
[6]: o tom nikdo nediskutuje;) celkově tento článek je spíš pro pobavení a poslechnutí písničky, než pro teologické a historické debaty:)
Koukám na ten obrázek, není to…?
Skoro to vypadá, že roku 863 přišli na Moravu dvě k**rvy, Saruman a Gandalf.
Chudáci, to si nezasloužili. 😀
[8]: já vím, ale přišlo mi to jako dobrá recese, stejně si "Cyroše s Metudem" představuju jako ty dva:D
[9]: Chudáci Saruman s Gandalfem, takovou potupu si nezasloužej 😀
Lumenn, skutečně si myslíš, že pohanství by bylo nosné pro rozvoj civilizace, ve které ty dnes žiješ?
http://pinc.blog.idnes.cz/c/116313/Za-co-svet-vdeci-krestanum.html
[11]: Na co by byla tahle civilizace, kdybysme byly pohani? To bysme bez ní byli hepy :).
Cyril a Metoděj přinesli slovanům první spisovný slovanský jazyk(staroslověnštinu) uznaný i Římem a tím slovany pozdvihli mezi tehdejšími národy evropy a upevnili jejich národní svébytnost. Není bez zajímavosti, že slovani kterých se staroslověnština nedotkla, už dnes nejsou (polabští slované ). Kdyby naši předci tehdá nepřijali křestanství, tak je potká osud už dnes vyhynulých národů jako jsou polabští slované,staří prusové a jiné, kteří se tak vehementně drželi starších pohanských tradic. A to že přijali křestanství i na základě staroslověnštiny byl geniální počin a naše spása.
Obrázek pod titulkem mě docela slušně rozsekal :DD
kdybysme nepřijai mohli jsme vzdorovat vsichni nebyly honem hr na krestanstvi ješte pohanske polaby skandinavie za konec mohli hlavně rozzbroje
a zradci sv Vaclav kteremu byl cizak se stejnou virou blizsi nez soukmenovci a neni to o tom polabane se branily nekolik stoleti a přitom nepřatel bylo mnohem vic navic neslo jenom o viru ale i o život prostych lidi protože prirodni nabozenstvi byvaji vic rovnostarka jiny postoj k prirode ženam majetku k životu jednotlivec mel vetsi prava nev v kres state